• Forskalingsarbeid i forbindelse med bygginga av et kraftverk ved Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark, antakelig i 1913.  I forgrunnen til venstre ser vi ned på et areal der det var bygd forskalinger av bord og planker, og hvor det var etablert en skinnegang, antakelig for transport av støpemasse og andre byggevarer på en såkalt "vagg".  Til høyre for dette ser vi elveløpet - skjermet av steinfylte tømmerkister.  Vi ser også den nedre avsatsen i fallet, der Christiania Tømmerdirektion (som seinere ble en del av Glomma fellesfløtingsforening) hadde fått lagt "flakning" eller "golving" - en plattform av parallelle tømmerstokker med lengderetning som fulgte elvestrømmen, og som skulle hindre at tømmerstokker satte seg fast i steiner på elvebotnen.  De anleggsarbeidene som i og med forskalingene her så vidt var påbegynt var ferdige høsten 1914.  Da kunne kraftstasjonen ved Osfallet levere strøm til så vel belysning på eiendommer i den sentrale delen av Åmot-bygda som til den nye treforedlingsbedriften som var under etablering like sør for stasjonsbyen.  Anlegget ble ødelagt ved et dambrudd våren 1916.

Mer informasjon om kraftutbygginga ved Osfallet og det katastrofale dambruddet finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Forskalingsarbeid i forbindelse med bygginga av et kraftverk ved Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark, antakelig i 1913. I forgrunnen til venstre ser vi ned på et a...