• Under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i 2014 arrangerte Norsk Retriverklubb en demonstrasjon av hvordan retrievere apporterer skutt vilt fra vann i Glomma utenfor friluftsmuseet på Prestøya.  Her er en av aktørene i dette programmet med sine to retrivere, fotografert ved elvebredden der apporteringa skulle vises.  Forventningene til hundene var at de skulle lokalisere viltet (eller under trening et erstatningsobjekt – en «apportbukk» eller «dummie») og deretter transportere det tilbake til hundeeieren for avlevering.  Det er særlig retriever- og spanielraser som brukes i jakt på denne måten, angivelig fordi de har en medfødt trang til apportering og fordi det er overkommelig å trene dem til slik jaktbistand.  Hundene kan også bistå i en tidligere fase av jakta ved å skremme opp viltet uten å forfølge det – som såkalte «støtende fuglehunder».  Begrepet «kortjagere» har også vært brukt om hunder som kan opptre på denne måten under jakt.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i 2014 arrangerte Norsk Retriverklubb en demonstrasjon av hvordan retrievere apporterer skutt vilt fra vann i Glomma utenf...