Bildet viser det ortodokse St. Georgs kapell i Neiden, også kalt Skoltekapellet. Kapellet er et trehus av laftatømmer med tretak. Rundt kapellet ligger en gravplass. Kapellet ble ...
Russisk-ortodoks kirke; østsamene kom i kontakt med kristendommen gjennom den katolske kirke i tiden før reformasjonen, og via den ortodokse kirke i Russland. På 1500-tallet kom øs ...
Russisk-ortodoks kirke; østsamene kom i kontakt med kristendommen gjennom den katolske kirke i tiden før reformasjonen, og via den ortodokse kirke i Russland. På 1500-tallet kom østsamene inn under russisk kirkeordning og rettsstyre. Ifølge sagnet kristnet den russiske munken Trifon østsamene og bygde opp St. Georgs kapell i Neiden og kapellet i Boris Gleb. Pasviksamene var et religiøst folk, og overholdt den russisk-ortodokse kirkens ritualer i den grad det lot seg gjøre. Fortsatt holdes det messe i St. Georgs kapell i Neiden. Boris Gleb; rett over grensa, på russisk side, ligger Boris Gleb. Man har klare indikasjoner på at det har bodd folk i dette området i alle fall fra 1400-tallet. Den hellige Trifon reiste et kapell her i 1565 som stod til i 1944 da det ble brent. I 1874 ble det reist en ny kirke som står der den dag i dag.
SubjectBildet viser det ortodokse St. Georgs kapell i Neiden, også kalt Skoltekapellet. Kapellet er et trehus av laftatømmer med tretak. Rundt kapellet ligger en gravplass. Kapellet ble innviet så tidlig som 24.juni 1565 og ble brukt som kapell for den østsamiske Siidaen i Neiden. En ukjent mann står til høyre i bildet. Inne i kapellet kan man så vidt skimte en annen ukjent mann. På taket står et ortodoks trekors. Foto: ukjent.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».