• Saxegaards konstruksjon av rekkverk, jf. "Våre veger", Bd 6, nr 3, april 1980. "Nicolai O. Saxegaard - fremsynt vegingeniør som satte spor etter seg",  av Johannes B. Irgens. Bildet viser baksiden av rekkverket.
Saxegaards rekkverk, sannsynlig fotografert 1927-1930 i nærheten av Bingsfoss bru. Bildet viser baksiden av rekkverket og  betongstolper som rekkverket er skrudd fast på. Fremsynte ingeniører  arbeidet med tiltak og forbedringer for å lette arbeidernes slit, og for å finne systemer  som var besparende for det enkle utstyr.  Både utførelsen av trilleskinnen  og det omtalte "Saxegaards rekkverk" ble  konstruert av Nikolai Olaf Saxegaard.
Jf. referanser "Våre Veger". Se vedlegg i Nedlastinger og Relaterte objekter lenger ned på siden. NVM 00-F-03329.
    Photo: Norsk vegmuseum

Saxegaards skrårekkverk fra Akershus fylke