History
-
Ny Hammeren bru blir bygget ferdig i 1986.
I 1955 ble vegprosjektet Natvik - Asdal, bortsett fra Hammeren bru, overtatt til vedlikehold av det offentlige som fylkesveg. I 1976 ble brua stengt for biltrafikk, og etter den tid har debatten om gjenåpning eller ikke vært et aktuelt spørsmål i kommunen. Ny E 18-bru over Nidelva ved Rannekleiv har skapt noe usikkerhet angående nødvendigheten av en ny Hammeren bru.
Etter hvert er det blitt klart at E 18-parsellen Rannekleiv - Nedenes vil bli påbegynt tidligst i 1990. På denne bakgrunnen vedtok Øyestad kommunestyre i 1980 å ta de n ødvendige skritt for å få utbedret spørsmålet om ny Hammeren bru. Hammeren bru binder sammen Øyestad kommune, og denne veglenken gir innkorting av reiseavstander på opptil 6 km.
Med et kostnadsoverslag for brua med tilstøtende veg på ca. 5 millioner kroner, er oppstarting tenkt påbegynt på ettervinteren 85/86, og skal være ferdig i løpet av 1986. Brua er foreslått bygget med 2 stk. stålplatebærere med total spennvidde på 75,5 m. Brudekke og landkar bygges i armert betong. Vegklasse er II e + 3 meter gang- og sykkelbane, og total bredde inklusive rekkverk blir 10,5 meter. Nåværende Hammeren bru er en hengebru med hovedspenn på 85 meter, og to sidespenn på 6 meter.
Kilde: Sørlandsporten Nr.4-1985 side 19.
Fotografering
Fotograf antatt. Usikkert årstall.- FotografKrogh, Mads
Relation
Classification
-
- Veier og broer (Outline)OU 491
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 09-F-00047
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 20, 2022
- Date updatedOctober 20, 2022
- DIMU-CODE0210111926934
- UUID056d1fe5-97aa-475e-8895-0322d2e69d2a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».