Kåre Bratteggen (1910-1999) fra Innbygda i Trysil, fotografert med det utstyret og den typen klær som skogsarbeiderne i hjembygda hans brukte i Bratteggens ungdomsår. Vi ser Bratt...
I Geir Hovensjøs artikkel «Skogsarbeiderklær» i Norsk Skogbruksmuseums årbok nr. 8 (1976-1977) beskrives klesskikken i det miljøet Kåre Bratteggen kom fra slik:
«Overgangen fra n ...
I Geir Hovensjøs artikkel «Skogsarbeiderklær» i Norsk Skogbruksmuseums årbok nr. 8 (1976-1977) beskrives klesskikken i det miljøet Kåre Bratteggen kom fra slik:
«Overgangen fra naturalhusholdning til pengehusholdning kommer tydelig til syne i måten skogsarbeiderne skaffet seg klær på. Fram til et stykke etter århundreskriftet kan en si at hovedparten av arbeidsklærne ble tilvirket i hjemmene eller av lokale håndverkere, men etter at konfeksjons- og skotøyindustrien fikk sine produkter ut på markedet, ble en stadig større del av påkledningen kjøpt.
Dette er hovedtendensen, men bildet blir mye mer nyansert hvis en ser på hvordan den enkelte husholdningen ordnet sin forsyning av klær. Et eksempel er ekteparet Bergny [1904-1996] og Halvor Bratteggen [1900-1977] fra Trysil. Halvor drev som tømmerkjører i perioden 1920-70, og hans kone lagde så å si alt han trengte av arbeidsklær og finklær, og dette gjaldt vel og merke helt fram til 70-åra. En så stor grad av sjølforsyning er ikke typisk så langt fram i tida, men eksempelet viser godt hvilke deler av påkledningen som lot seg tilvirke i hjemmene, og det kan også gi inntrykk av hvordan det var vanlig for de fleste å skaffe seg klær lenger tilbake i tida.
Bratteggens var småbrukere, og dette har vært ganske vanlig for skogsarbeiderfamilier. Spesielt tømmerkjøring passet godt i kombinasjon med småbruksdrift, fordi en da kunne utnytte hestene hele året. Skogsarbeidet ga kanskje størsteparten av kontantinntektene, mens småbruket produserte en stor del av livets nødvendigheter.
Småbruksdriften hadde betydning for en families anledning til å produsere sine klær hjemme. Bratteggens holdt sauer og geiter, og kunne dermed holde seg sjøl med ull og ragg, og også ku- og hestehår kunne i enkelte tilfelle utnyttes. Bergny spant ullgarnet som trengtes til veving og strikking, og til sokkegarn ble ull og ragg spunnet sammen. Det tregtes også mye bomullsgarn, og dette måtte selvfølgelig kjøpes.
Bergny vevde mesteparten av tøyet sjøl, og tidligere var det vanlig at det sto vevstoler i de fleste hjem. Hun forteller: «Det var vanlig at folk vevde sjøl. De vevde alt de trengte, både til klær, sengetøy og håndklær. Det var lite penger å kjøpe for, så de vevde alt som skulle være i huset.»
Kåre Bratteggen (1910-1999) fra Innbygda i Trysil, fotografert med det utstyret og den typen klær som skogsarbeiderne i hjembygda hans brukte i Bratteggens ungdomsår. Vi ser Bratteggen bakfra idet han gikk mot en blinket furulegg på ski med to staver i høyre hand. Med den venstre handa støttet han «skanten» (målestaven han brukte til lengdemål) som han bar over skuldra. På denne hadde han tredd handtaket på «svansen», tømmersaga. Opp fra ryggsekken ser vi også at det stikker et økseskaft. Øksa kunne brukes til felling, kvisting og barking, men den siste operasjonen ble nok vanligvis utført ved hjelp av barkespade i denne perioden dette fotografiet refererer til. Skogsarbeideren Kåre Bratteggen var kledd i mørke vadmelsbukser der leggene var beskyttet av snøsokker av lær. På overkroppen hadde han en lys busserull i halvull, og på hodet ei skyggelue av bomullsstoff.
Dette fotografiet er tatt i forbindelse med en undersøkelse om skogsarbeiderklær som vitenskapelig assistent Geir Hovensjø ved Norsk Skogbruksmuseum gjorde i 1970-åra. Undersøkelsen ble publisert i artikkelform i museets årbok nr. 8 (1976-77). Hovensjø hadde også intervjuet Kåre Bratteggens svigerinne, Bergny Bratteggen. En tekstsekvens fra artikkelen som beskriver hjemmetilvirkninga av arbeidsklær i denne familien er gjengitt under fanen «Opplysninger».
Dette fotografiet fikk OT Ljøstad og Bjørn Bækkelund fra Norsk Skogbruksmuseum låne for avfotografering da de var invitert til Svanåsen for å besiktige en traktorrustning som Martimius Sandbæk tilbød museet i 1999.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».