• Gardbrukeren og fiskeren Nils Myrene (f. 1950) på Ørneset i Søre Osen i Trysil kommune i Hedmark.  Myrene poserer – kledd i arbeidsantrekk i beavernylon og med skyggelue på hodet – bak ei plastbalje med lågåsild og sik som han hadde tatt på flytegarn i Osensjøen.  Myrene holdt en opp en av fiskene i den ene handa og et nylongarn på ei stikke i den andre.  Bak ham ser vi et av uthusa på Ørneset og postkassa ved bygdevegen.  Fotografiet skal være tatt høsten 1986, antakelig i samband med et oppslag i avisa Østlendingen om 100-årsjubileet for Osen Fiskeforening.

Fra gammelt av skal røye og harr ha vært de viktigste fiskeartene i Osensjøen.  Ifølge Amund Helland (1902) var det også utsatt en del sikyngel i denne sjøen.  Seinere er det også satt ut lågåsild.  Disse artene ble etter hvert stadig viktigere.  Ettersom lokalbefolkningens fiskeaktivitet har avtatt later det til at fiskens konstitusjon er blitt dårligere, og at dette har rammet sikbestanden hardere enn lågåsilda, som er større i Osensjøen enn i Mjøsa.
    Photo: Lund, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Gardbrukeren og fiskeren Nils Myrene (f. 1950) på Ørneset i Søre Osen i Trysil kommune i Hedmark. Myrene poserer – kledd i arbeidsantrekk i beavernylon og med skyggelue på hodet –...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits