• Fruholmen fyr under bygging. Sto ferdig i 1949.

"Fruholmen fyr er regnet som verdens nordligste og Finnmarks eldste fyrstasjon. Fruholmen var det eneste fyret i Finnmark som ikke ble okkupert av tyskerne under 2. verdenskrig, men i november 1944 ble fyrfolket tvunget til å evakuere, og stasjonen ble jevnet med jorda. Kun brønnhuset stod igjen. Stasjonen ble gjenreist etter krigen. Tårnet ble nå bygget i betong, og den nye lykta ble tent i 1949. Fruholmen fyr ble endelig automatisert og avbemannet i 2006." (Kilde: Kystverket)
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Fruholmen fyr under bygging. Sto ferdig i 1949. "Fruholmen fyr er regnet som verdens nordligste og Finnmarks eldste fyrstasjon. Fruholmen var det eneste fyret i Finnmark som ikke ...