Bygging av ny personundergang på Drammen stasjon. I bakgrunnen bygningen som rommet Stillverk 1
Stillverkshuset ved Grønlandsovergangen i Drammen ble kalt for Stillverk II og ble tatt i bruk 22. april 1934. Det avløste stillverket som stod i sporkrysset mellom Vestfoldbanen o ...
Stillverkshuset ved Grønlandsovergangen i Drammen ble kalt for Stillverk II og ble tatt i bruk 22. april 1934. Det avløste stillverket som stod i sporkrysset mellom Vestfoldbanen og sporet til godsbanegården og som var ferdig i 1910.
Bygningen fra 1910 ble høsten 2007 demontert og flyttet til Jernbanemuseet på Hamar, der det stod ferdig i 2009.
Inne på Drammen stasjon var det også et stillverk. Dette ble kalt for Stillverk I og var fra 1931. Stillverk I ble avløst samtidig med Stillverk II.
Siste gang Stillverk I på Drammen stasjon var i bruk var kl. 08.55 den 19. august 1975. Det ble så koblet ut. Nytt sikringsanlegg ble tatt i bruk den 21. oktober 1975. Det var i bygget som stod på plattformen mellom det som inntil da var spor 3 og 4, men som da ble spor 4 og 5. Bygningen var samtidig stasjonsmesterkontor. Denne bygningen var reist få år før. Tidligere spor 10 ble samtidig benevnt spor 1.
Fra det gamle stillverket ble koblet ut til det nye var i drift, måtte sporvekslene legges om manuelt (sveives). Stillerpanelet for det nye stillverket var i bygget for togekspeditører/trafikkstyrere på plattformen mellom spor 4 og 5 (tidligere spor 3 og 4) på stasjonen. Senere ble dette flyttet til bygget der en hadde midlertidig reisegodsekspedisjon under ombyggingen før en fikk tatt i bruk den nye trafikkhallen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».