Hengebrua over Glåma ved Atna jernbanestasjon. Bygginga av denne brua ble påbegynt i 1914, men arbeidet ble etter hvert stanset på grunn av de økonomiske vanskelighetene som oppsto...
Den 2. oktober 1923 hadde avisa Østerdølen dette oppslaget om den nye brua over Glåma ved Atna:
«ATNA-BRUA
ET AV ØSTERDALENS VIKTIGSTE TRAFIKCENTRER
Det er sikkert med glede, at f ...
Den 2. oktober 1923 hadde avisa Østerdølen dette oppslaget om den nye brua over Glåma ved Atna:
«ATNA-BRUA
ET AV ØSTERDALENS VIKTIGSTE TRAFIKCENTRER
Det er sikkert med glede, at folk i store deler av Østerdalen – særlig i Stor-Elvdal og Sollia, men også i Rendalen, N. Atnedalen o. fl. – nu ser at den nye prektige bru over Glåma ved Atna nærmer sig sin fullføring og vil kunne overleveres i høst. Som bekjent har der ikke tidligere vært noen bru over Glåma på den ca. 13 mil lange strekning fra Stenvika til Alvdal. Nu får man altså bruer både ved Stai og Atna. Men av disse vil Atna-brua utvilsomt få den største betydning. Ikke bare fordi at til sine tider har fergingen over Glåma her vært forbundet med store vanskeligheter – ja, med likefrem fare – men man kan dessuten gjøre regning på, at der i disse distrikter vil utvikle sig en overmåte livlig reisetrafikk, - særlig biltrafikk. Det forutsettes dog omleggning av veien mellem Sollia og Folldalen, veiforbindelse mellem Trønnes og Atna på vestre og mellem Atna og Hanestad på østre side av Glåma. Videre en bilvei mellem Gudbrandsdalen og Østerdalen f. eks. Venabygda – Sollia. Men når disse veier en gang er bygd og biltrafikens videre utvikling vil indfri hvad den nu synes å love, da vil utvilsomt den nye Atnabrua bli et av de allersterkest beferdede trafikkcentrer i hele Østerdalen, alt synes å ligge til rette for det.
Men allerede fra første dag Atnabrua tas i bruk vil den fylle et lenge følt savn, - det er så visst ingen tom frase, men den rene sannhet.
Arbeidet med brua begynte i 1914, men det stod stille en tid i den verste dyrtiden. Skjønt anlegget blir svært dyrt, blir det dog ikke så lite billigere enn det en tid så ut til å bli.
Brudimensjonene er ganske imponerende, idet spennvidden er 150 m., kjørebredden 3,5 m. og tårnene så vidt vi vet 18 m. høie. De 8 kabler er spesielt forarbeidet for brua i Tyskland. Jernfagverket er levert av Hølens mek. Verksted, Larvik. Brua har alminnelig plankedekke, som er asfaltert.
Brua er planlagt av overingeniør Werenskiold, konstruert av overingeniør Stang ved veidirektoratet og arbeidets utførelse i marken forestått av avdelingsingeniør Thor Larsen.»
Etter at brua over Glåma ved Atna var åpnet reflekterte læreren og skribenten Oskar Bjørnstad (1875-1968) over hvordan det hadde vært å krysse elva her før brua kom (Østlendeningen 17. november 1923):
Jeg ser Atnabrua er åpnet. Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad for det. Jeg vil passe på å reise nord for å se den første gang til våre – når storflommen er som størst. Da vil jeg gå sakte over brua og stirre ned på de frådende bølger – og glede mig over menneskeåndens seire. Atnabrua er ikke så lite av en slik seier.
Og så vil jeg minnes de gangene jeg for her da det var flom – men inga bru. Det var vel ikke så mange gangene – heldigvis – for det var inga moro netop – men de gangene som var, har festet sig godt i minnet.
Første gangen var en pinsehelg. Elva var i flom. Ikke storflom – men netop derfor var den som verst å fare. Storstenene stakk uhyggelig høit op i vasskorpa. Og tømmer skyndte sig nedover. Jeg ringte på sundmannen. Han kom – over berg og dal. Nedi dalene var han mest borte for mig. På vassbergene var han tydelig.
Var det ikke fordi jeg var vaksen kar og hadde ringt på sundmannen, burde jeg ha vendt om og reist att. Men likevel var den styggere den skyssen jeg fikk over der i fjor vår i flommen. Da brukte sundmannen trosse – streng og trinse – som båten løp på.
Og han løp utrolig bra båten – jeg kan ikke klage på det – enda sundmannen festet trossa mest i framstavnen. Men du vet en måtte sitte og tenke: Tenk om båten skar under nu! Eller hvordan i all verden kan båten tåle en slik påkjenning. Klovner den ikke nu i to?
Men vi skar oss over strømmen som gikk med kvernhustrofart. Det suste så det var vanskelig å høre mannemål i båten. Synes du jeg farver dette sterkt, så snakk da med noen som har faret der.
Det er Glåma sier du – den stille, logne Glåma. Ja, da kjenner du den gamle, spake Glåma fra Romerikes flatbygder. Ved Atna er Glåma ung. Yr og ung av helse og kraft som en utemt fole. Har du sett en tverrå i vårflom? Slik er Glåma ved Atna. Den er Imsa multiplisert med ti. Søkkunna gange tyve. Det er underlig det ikke har gått menneskeliv ved Atna sund. Å nei, det er ikke så underlig enda – jeg tror vi har hatt dyktige sundmenn der. Ja, bare dyktige sundmenn. Ellers var det gått galt. Jeg vet det ikke – men tro om ikke mesteparten av dem har gått rekruttskolen som fløtere og båtkarer i Atna og Glåma. Og det er ikke dårlig sundmannskole.
Jeg tror vi har sett på sundmannen når vi for i Atna sund. Var han rolig og vaksen? Og det var han – og det gjorde oss roligere.
Du Bertin Kjølhamar – som var den siste sundmann ved Atna sund, jeg sender dig og alle dine formenn i embedet en takk og hilsen. Takk for trygg skyss! Jeg skrek til dig gjennem strømsusen i fjor: «Det var frakt til bøker her!»
«Ja, det er ujevnt utpå her!», sa du rolig. Og det hadde du rett i – Glåma var ujevn ved Atna den dagen.
Men nu er den jevn på brua. Og du drar båtene i land og blir landmann. Det er likesom så underlig for oss passasjerer å tenke på at nu er sjølivet slutt ved Atna sund. Det var et sterkt og eiendommelig billede av arbeidslivet i Østerdalen det med.
Men slekter som kommer vil da bli minnet om det. Når folk går over Atna bru i storflom, vil de nok stanse og stirre ned. Og så vil de si: «Det er underlig å tenke på den tid folk bare kunde komme over her i båt. I dag hadde jeg ikke lyst til å fare sjøveien her nei.
Bjørn fraa Landet.»
SubjectHengebrua over Glåma ved Atna jernbanestasjon. Bygginga av denne brua ble påbegynt i 1914, men arbeidet ble etter hvert stanset på grunn av de økonomiske vanskelighetene som oppsto under og like etter første verdenskrig. Byggearbeidet ble gjenopptatt og fullført i 1923. Brua var planlagt av amtsingeniør Julius B. Werenskiold (1853-1932), men det skal ha vært overingeniør Olaf Stang (1871-1956) i Statens vegvesen som utførte konstruksjonsarbeidet. Werenskiolds underordnede, avdelingsingeniør Thor Larsen (1886-1970), var byggeleder. Hengebrua fikk cirka 150 meters spenn, båret av 8 kabler på om lag 18 meter høye tårn. Kjørebredden var 3,5 meter. Brua fikk plankedekke som ble asfaltert.
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Museet satte historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad til å følge fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum da fløtinga opphørte. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte mange av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført. Norsk Skogbruksmuseum publiserte i 1998 Øivind Vestheims bok «Fløtning gjennom århundrer» hvor mye av materialet fra «Prosjekt Glomma» og fotografier fra Glomma fellesfløtingsforenings arkiv ble presentert.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».