• Iskjøring på Tanaelva våren 1949. Jakob Nordgård var sjåfør som kjørte bussen som var en stor lastebil med "kahytt" på planen og med snøplog. Isak Hirsti kjørte eskortebilen. Disse bilene brukte 500 liter bensin fram og tilbake mellom Skiippagurra og Karasjok.

En serie fotografier som er tatt i forbindelse av artikkelen i Ukeblad Aktuell i 1949. Fotograf er Sverre Alex Børretzen. Artikkelen om "Verdens utroligste vinter-bilrute" i strekningen Skiippagurra-Karasjok er skrevet Åsmund Rørslett. Artikkelen kan leses i Nasjonalbibliotekets Nettbibliotek: https://www.nb.no/items/0e74dc1400b6be8abe935db58d84365c?page=1&searchText=Verdens utroligste vinter-bilrute"
    Photo: Børretzen, Sverre Alex / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Iskjøring på Tanaelva våren 1949. Jakob Nordgård var sjåfør som kjørte bussen som var en stor lastebil med "kahytt" på planen og med snøplog. Isak Hirsti kjørte eskortebilen. Disse...