Elevene ved seilflyskolen på Øysand sommeren 1959. Stilt opp ved Trondheim Fk. Mucha 100A. Denne sommeren avla 20 elever C-diplom,mens 9 elever klarte varighet til sølv C-merket.

8 comments

• Fotografen er Reidar Rønne. Gruppebildet er fra kurs nr 2 sommeren 1960. Her er elever fra Narvik, Bodø, Trondheim, Røros, Hardanger og Oslo.

På bildet er fra venstre ved flyets snute nr 1 NN fra Narvik, nr 2 NN som skriver loggen er fra Røros, nr 3 NN (bak loggføreren) er fra Bodø, nr 4 Knut Aalberg fra Trondheim (seilflygerkurs 1959), nr 5 NN flysoldat fra Oslo, nr 6 NN, nr 7 NN flysoldat fra Oslo og så fire fra Trondheim, nr 8 Sigfred Hernes, nr 9 Rørvik, nr 10 NN og nr 11 Jan Olav Weisæth ved flyets hale. Tor Sandvik fra Hardanger skulle også ha vært med på bildet, men han flyr når bildet ble tatt.

Flyinstruktører på vårt kull, DK-ABC-II 1960, var to sivilingeniørstudenter fra NTH (NTNU) Halvor Nerseth og Ibrahim Abrahamsen (Reinert Christie Abrahamsen). Slepeflyger på Cub’en var Nils Wærås, skolesjef Jan Christoffersen og flyklubbens formann denne sommeren var Per Ristan (senere grunnlegger av flyselskapet Trønderfly).

Seilflyene på Øysand flyplass (kurs nr 2 1960) var 2 stk Bergfalke LN-GBA og LN-GAI (begge 2-setere), 2 stk Grunau Baby LN-GGO og LN-GGR (den ene med luftbrems den andre uten!), en L-Spatz LN-GGG og en Mucha LN-GGU.

• Seilflyskolen på Øysand flyplass.
    Vi bodde i Øysand militærleir (nå hestesportsenter) med kort veg til flystripa. Et begynnerkurs varte 3 uker. Det ble kjørt 2 kurs per sommer. Etter 13 starter med instruktør (på vårt kurs, nr 2, i 1960), gikk instruktøren ut av flyet, og eleven fløy for første gang alene (solo) i Bergfalken. Etter noen turer alene i Bergfalken ble vi overført til en-seterflyet Grunau Baby. Med bestått teorieksamen i alle emner og 5 godkjente merkelandinger var vi sikret Luftforsvarets seilflygerstipend. Jeg husker at Hans G. Lund (formann i NAK, flyver og tidligere sjef for Luftforsvarets flygeskole) besøkte seilflyskolen og inspiserte vårt kull. Hans Grøn Lund – Wikipedia. Olsok ble feiret med bål på Gaulas bredd sammen med to franskmenn som var kommet i et seilfly påmontert en folkevognmotor. De var på vei nordover.

Sigfred Hernes på dette gruppebildet ble senere jagerflyger og det er på flere bilder med han her i digitaltmuseum, søk på navnet.

Tor Sandvik som også var elev på seilflyskolen Øysand kull 2 1960 ble jagerflyger. Tor er bror til jagerflygeren Odd Sandvik. Tor Sandvik og Knut Johannessen, i hver sin F-5, omkom i flyulykken på Kjerringøy i 5. desember 1972. Kilde: Avisa Nordlys

Knut Aalberg, nr 4 på bildet, ble langt senere flyinstruktør. Knut og en elev omkom da flyet styrtet i sjøen uten Frosta.

• Seilflykurset 1962 avlyst - Luftfartsulykke på Røros flyplass torsdag 14.juni 1962
    Trondheim flyklubb arrangerte i årene 1957-1961 seilflyskole på Øysand flyplass sør for Trondheim, men fra og med sommeren 1962 skulle seilflyskolen være på Røros. Kurset 1962 ble avlyst da 2 flyger omkom helga før kurset skulle starte. De omkomne er:
    Bjørnar Danielsen f.12.02.1939 fra Lillesand. Han var formann i NTHF og sivilingeniør-student ved maskinavdelingen, 2.maskin året 1961/62.
    Per Arne Danielsen f. 09.09.1941. Han var seilflyger i Trondheim flyklubb, eksamen artium ved Trondheim katedralskole, ferdig med militærtjenesten ved flyskolen og nå praktikant ved Ila Jernstøperi og tok sikte på sivilingeniør-studiet ved NTH.

Kilder: Adresseavisen fredag 15.juni 1962, lørdag 16. juni 1962.

Litt om hendelsesforløpet ifølge Adresseavisen.

Slepeflyet med Bjørnar Danielsen som pilot på LN-BWD og seilflyet med Per Arne Danielsen var kommet sørfra til Røros flyplass. Etter at seilflyet var parkert og fortøyd tok de av i slepeflyet LN-BWF for å dra videre til Trondheim. Etter avgang ifølge et vitne gjorde flyet i lav høyde en krapp sving til venstre og derpå en krapp sving til høgre før det falt sidelengs i bakken på flyplassen, og begge omkom. Flyet var av type «Champion 7EC Traveler» registrert som LN-BWF, var nytt og tilhørte Trondheim flyklubb.

• Mucha’n LN-GGU brøt sammen i lufta noen år sener, det gjorde også Spatz’en LN-GGG, flygerne omkom.
  • Se også foto med Siegfried Hernes med dobbeltdekkeren Tiger Moth, og Clamer Meltzer mfl. på Lade flyplass, 1961. Trondheim. Foto Klaus Forbregd. Kilde www.ntnu.tind.io.
    Søk: Forbregd+Trondheim flyklubb, eller bruk lenken: Trondheim flyklubb (tind.io).

• Øyberget.
    Bak flyet og Øysand leir ser vi den delen av Øyberget (279moh) som er nærmest Øysand flyplass. Med vind fra NW (inn fra sjøen og rett mot Øyberget) ga Øyberget en god skrentoppvind.

Øyberget ble derfor blant flygere kalt «Hanget», og hanget strekker seg ca 1000m i retning Buvika. Effekten av skrentoppvinden er selvfølgelig avhengig av vindens styrke og retning.

Det var her Kjell Struck i 1958 fløy 13 timer og 15 minutter sammenhengende.

Men på seilflyskolen var det mange elever som stod i kø for å fly så vi måtte begrense vår flygetid på hanget slik at alle fikk flydd. Men du så moro det var når vi var 5 fly samtidig på hanget.

Dabber vinden av og eller skifter retning og seilflygeren er lavt over Buvika så er det ikke sikkert flygeren rekker tilbake til flyplassen. Nedenfor Hanget mellom Buvika og flyplassen er bare sjøen. Sommeren 1960 var det en som måtte ta utelanding ved Buvik kirke. NTH-pilot Trengereid tar utelanding i Buvika.

• «Seilfly nødlandet heldig i Buvika i går kveld». Arbeider-Avisa, Trondheim, onsdag 20.07.1960, side 6.

Lenke: Arbeider-Avisa, onsdag 20. juli 1960 (nb.no)

• Seilflyskolen Øysand 1960. «Ranke ryttere mellom skyene». Adresseavisen fredag 22.07.1960, side 8.

Lenke: Adresseavisen, fredag 22. juli 1960 (nb.no)