Elevene ved seilflyskolen på Øysand sommeren 1959. Stilt opp ved Trondheim Fk. Mucha 100A. Denne sommeren avla 20 elever C-diplom,mens 9 elever klarte varighet til sølv C-merket.
Seilflyskolen på Øysand
I gata der Tor Hernes vokste opp, var det flere gutter som drev med modellflyging. Kameraten Hans Gunnar (Bakken) maste på Tor om at han måtte blir med til ...
Seilflyskolen på Øysand
I gata der Tor Hernes vokste opp, var det flere gutter som drev med modellflyging. Kameraten Hans Gunnar (Bakken) maste på Tor om at han måtte blir med til Lade (Trondheim) – for å «få seg en tur i lufta». I 1949 kostet det 10 kroner for en runde i en Piper Cub. Dette ga mersmak. Alt året etter, på NTHF’s påskeleir, ble Hernes slept i en Grunau glider langs den islagte Narsjøen i Os kommune – her ble han kjent med flyet og fikk øvd balansen. Derfra gikk det raskt, både med seilflyging og med motorflyging.
Etter krigen var både den sivile og militære luftfarten i sterk vekst. I sommerhalvåret ble lokale sjøflyhavner daglig trafikkert langs hele kysten, mens stamrutenettet for landfly gradvis ble bygd ut. Interessen for luftfart og fly var stor, og det ble etablert stadig flere lokale flyklubber.
Tidlig på 1950-tallet og utover drev NAK seilflyskoler og instruktørkurs, først på Haslemoen (Solør) og Kjeller, og noe senere på Jarlsberg og Øysand. Unge gutter som innfridd særlige flykrav, kunne få innvilget gratis seilflykurs av Luftforsvaret. Gradvis fikk stadig flere av flyklubbene egne seilfly og etter hvert fikk mange av medlemmene instruktørbevis. I 1961 ble Luftforsvarets seilfly fordelt til klubbene. Dette bidro til at opplæring og flyging ble mye enklere for den enkelte.
Tor Hernes var en aktiv sportsflyger (både seilfly og småfly) og instruktør og kom til å bli en viktig drivkraft både i det lokale og sentrale foreningsarbeidet. I perioden 1957 – 1961 fungerte han enten som skolesjef, instruktør og slepeflyger på Øysand seilflyskole. Han deltok i flystevner og i 1963 representerte han Norge i seilfly-VM i Argentina. Etter 17 år som seilflyger (1950 – 67) hadde han gjennomført nærmere 1400 starter og 500 timer i lufta. I tillegg hadde han nok lagt ned mange timer som frivillig!
Seilflyskolen på Øysand, i Melhus kommune, ble drevet i årene 1957 – 1961. De to første årene i regi av Norsk Aero Klubb, før Trondheim Fk. overtok. Flystripa her egnet seg godt – med eget «heng» (oppdrift) ved Øyberga. Et begynnerkurs (C-diplom), ble gjennomført på tre uker. De første 15 – 20 startene ble gjort i en toseter Bergfalke med instruktør om bord. Den første soloturen ble gjort i samme fly, før eleven til slutt kunne sette seg i et enseters fly (Baby eller L-Spatz). Teoriundervisningen ble lagt til dager med dårlig vær. Det ble undervist i aerodynamikk, instrumentlære, meteorologi, lufttrafikkregler, førstehjelpskurs og skolens egne sikkerhetsbestemmelser. Det måtte avlegges skriftlig teoriprøve. Luftforsvarets stipend ble ikke utdelt med mindre eleven hadde gjennomført kurset på en tilfredsstillende måte.
I 1962 flyttet trondheimsklubbene kursene sine over til Røros flyplass.
SubjectElevene ved seilflyskolen på Øysand sommeren 1959. Stilt opp ved Trondheim Fk. Mucha 100A. Denne sommeren avla 20 elever C-diplom,mens 9 elever klarte varighet til sølv C-merket.
Fotografen er Reidar Rønne. Gruppebildet er fra kurs nr 2 sommeren 1960. Her er elever fra Narvik, Bodø, Trondheim, Røros, Hardanger og Oslo.
På bildet er fra venstre ved flyets snute nr 1 NN fra Narvik, nr 2 NN som skriver loggen er fra Røros, nr 3 NN (bak loggføreren) er fra Bodø, nr 4 Knut Aalberg fra Trondheim (seilflygerkurs 1959), nr 5 NN flysoldat fra Oslo, nr 6 NN, nr 7 NN flysoldat fra Oslo og så fire fra Trondheim, nr 8 Sigfred Hernes, nr 9 Rørvik, nr 10 NN og nr 11 Jan Olav Weisæth ved flyets hale. Tor Sandvik fra Hardanger skulle også ha vært med på bildet, men han flyr når bildet ble tatt.
Flyinstruktører på vårt kull, DK-ABC-II 1960, var to sivilingeniørstudenter fra NTH (NTNU) Halvor Nerseth og Ibrahim Abrahamsen (Reinert Christie Abrahamsen). Slepeflyger på Cub’en var Nils Wærås, skolesjef Jan Christoffersen og flyklubbens formann denne sommeren var Per Ristan (senere grunnlegger av flyselskapet Trønderfly).
Seilflyene på Øysand flyplass (kurs nr 2 1960) var 2 stk Bergfalke LN-GBA og LN-GAI (begge 2-setere), 2 stk Grunau Baby LN-GGO og LN-GGR (den ene med luftbrems den andre uten!), en L-Spatz LN-GGG og en Mucha LN-GGU.
Jan Olav Weisæth,
September 25, 2023
Seilflyskolen på Øysand flyplass.
Vi bodde i Øysand militærleir (nå hestesportsenter) med kort veg til flystripa. Et begynnerkurs varte 3 uker. Det ble kjørt 2 kurs per sommer. Etter 13 starter med instruktør (på vårt kurs, nr 2, i 1960), gikk instruktøren ut av flyet, og eleven fløy for første gang alene (solo) i Bergfalken. Etter noen turer alene i Bergfalken ble vi overført til en-seterflyet Grunau Baby. Med bestått teorieksamen i alle emner og 5 godkjente merkelandinger var vi sikret Luftforsvarets seilflygerstipend. Jeg husker at Hans G. Lund (formann i NAK, flyver og tidligere sjef for Luftforsvarets flygeskole) besøkte seilflyskolen og inspiserte vårt kull. Hans Grøn Lund – Wikipedia. Olsok ble feiret med bål på Gaulas bredd sammen med to franskmenn som var kommet i et seilfly påmontert en folkevognmotor. De var på vei nordover.
Sigfred Hernes på dette gruppebildet ble senere jagerflyger og det er på flere bilder med han her i digitaltmuseum, søk på navnet.
Tor Sandvik som også var elev på seilflyskolen Øysand kull 2 1960 ble jagerflyger. Tor er bror til jagerflygeren Odd Sandvik. Tor Sandvik og Knut Johannessen, i hver sin F-5, omkom i flyulykken på Kjerringøy i 5. desember 1972. Kilde: Avisa Nordlys
Knut Aalberg, nr 4 på bildet, ble langt senere flyinstruktør. Knut og en elev omkom da flyet styrtet i sjøen uten Frosta.
Jan Olav Weisæth,
September 25, 2023
Seilflykurset 1962 avlyst - Luftfartsulykke på Røros flyplass torsdag 14.juni 1962
Trondheim flyklubb arrangerte i årene 1957-1961 seilflyskole på Øysand flyplass sør for Trondheim, men fra og med sommeren 1962 skulle seilflyskolen være på Røros. Kurset 1962 ble avlyst da 2 flyger omkom helga før kurset skulle starte. De omkomne er:
Bjørnar Danielsen f.12.02.1939 fra Lillesand. Han var formann i NTHF og sivilingeniør-student ved maskinavdelingen, 2.maskin året 1961/62.
Per Arne Danielsen f. 09.09.1941. Han var seilflyger i Trondheim flyklubb, eksamen artium ved Trondheim katedralskole, ferdig med militærtjenesten ved flyskolen og nå praktikant ved Ila Jernstøperi og tok sikte på sivilingeniør-studiet ved NTH.
Kilder: Adresseavisen fredag 15.juni 1962, lørdag 16. juni 1962.
Litt om hendelsesforløpet ifølge Adresseavisen.
Slepeflyet med Bjørnar Danielsen som pilot på LN-BWD og seilflyet med Per Arne Danielsen var kommet sørfra til Røros flyplass. Etter at seilflyet var parkert og fortøyd tok de av i slepeflyet LN-BWF for å dra videre til Trondheim. Etter avgang ifølge et vitne gjorde flyet i lav høyde en krapp sving til venstre og derpå en krapp sving til høgre før det falt sidelengs i bakken på flyplassen, og begge omkom. Flyet var av type «Champion 7EC Traveler» registrert som LN-BWF, var nytt og tilhørte Trondheim flyklubb.
Jan Olav Weisæth,
September 25, 2023
Mucha’n LN-GGU brøt sammen i lufta noen år sener, det gjorde også Spatz’en LN-GGG, flygerne omkom.
Jan Olav Weisæth,
September 25, 2023
Se også foto med Siegfried Hernes med dobbeltdekkeren Tiger Moth, og Clamer Meltzer mfl. på Lade flyplass, 1961. Trondheim. Foto Klaus Forbregd. Kilde www.ntnu.tind.io.
Søk: Forbregd+Trondheim flyklubb, eller bruk lenken: Trondheim flyklubb (tind.io).
Jan Olav Weisæth,
September 27, 2023
Øyberget.
Bak flyet og Øysand leir ser vi den delen av Øyberget (279moh) som er nærmest Øysand flyplass. Med vind fra NW (inn fra sjøen og rett mot Øyberget) ga Øyberget en god skrentoppvind.
Øyberget ble derfor blant flygere kalt «Hanget», og hanget strekker seg ca 1000m i retning Buvika. Effekten av skrentoppvinden er selvfølgelig avhengig av vindens styrke og retning.
Det var her Kjell Struck i 1958 fløy 13 timer og 15 minutter sammenhengende.
Men på seilflyskolen var det mange elever som stod i kø for å fly så vi måtte begrense vår flygetid på hanget slik at alle fikk flydd. Men du så moro det var når vi var 5 fly samtidig på hanget.
Dabber vinden av og eller skifter retning og seilflygeren er lavt over Buvika så er det ikke sikkert flygeren rekker tilbake til flyplassen. Nedenfor Hanget mellom Buvika og flyplassen er bare sjøen. Sommeren 1960 var det en som måtte ta utelanding ved Buvik kirke. NTH-pilot Trengereid tar utelanding i Buvika.
Jan Olav Weisæth,
October 9, 2023
«Seilfly nødlandet heldig i Buvika i går kveld». Arbeider-Avisa, Trondheim, onsdag 20.07.1960, side 6.
Lenke: Arbeider-Avisa, onsdag 20. juli 1960 (nb.no)
Jan Olav Weisæth,
October 9, 2023
Seilflyskolen Øysand 1960. «Ranke ryttere mellom skyene». Adresseavisen fredag 22.07.1960, side 8.
Lenke: Adresseavisen, fredag 22. juli 1960 (nb.no)
Jan Olav Weisæth,
October 9, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Norsk Luftfartsmuseum.
8 comments
Fotografen er Reidar Rønne. Gruppebildet er fra kurs nr 2 sommeren 1960. Her er elever fra Narvik, Bodø, Trondheim, Røros, Hardanger og Oslo.
På bildet er fra venstre ved flyets snute nr 1 NN fra Narvik, nr 2 NN som skriver loggen er fra Røros, nr 3 NN (bak loggføreren) er fra Bodø, nr 4 Knut Aalberg fra Trondheim (seilflygerkurs 1959), nr 5 NN flysoldat fra Oslo, nr 6 NN, nr 7 NN flysoldat fra Oslo og så fire fra Trondheim, nr 8 Sigfred Hernes, nr 9 Rørvik, nr 10 NN og nr 11 Jan Olav Weisæth ved flyets hale. Tor Sandvik fra Hardanger skulle også ha vært med på bildet, men han flyr når bildet ble tatt.
Flyinstruktører på vårt kull, DK-ABC-II 1960, var to sivilingeniørstudenter fra NTH (NTNU) Halvor Nerseth og Ibrahim Abrahamsen (Reinert Christie Abrahamsen). Slepeflyger på Cub’en var Nils Wærås, skolesjef Jan Christoffersen og flyklubbens formann denne sommeren var Per Ristan (senere grunnlegger av flyselskapet Trønderfly).
Seilflyene på Øysand flyplass (kurs nr 2 1960) var 2 stk Bergfalke LN-GBA og LN-GAI (begge 2-setere), 2 stk Grunau Baby LN-GGO og LN-GGR (den ene med luftbrems den andre uten!), en L-Spatz LN-GGG og en Mucha LN-GGU.
Jan Olav Weisæth, September 25, 2023
Seilflyskolen på Øysand flyplass.
Vi bodde i Øysand militærleir (nå hestesportsenter) med kort veg til flystripa. Et begynnerkurs varte 3 uker. Det ble kjørt 2 kurs per sommer. Etter 13 starter med instruktør (på vårt kurs, nr 2, i 1960), gikk instruktøren ut av flyet, og eleven fløy for første gang alene (solo) i Bergfalken. Etter noen turer alene i Bergfalken ble vi overført til en-seterflyet Grunau Baby. Med bestått teorieksamen i alle emner og 5 godkjente merkelandinger var vi sikret Luftforsvarets seilflygerstipend. Jeg husker at Hans G. Lund (formann i NAK, flyver og tidligere sjef for Luftforsvarets flygeskole) besøkte seilflyskolen og inspiserte vårt kull. Hans Grøn Lund – Wikipedia. Olsok ble feiret med bål på Gaulas bredd sammen med to franskmenn som var kommet i et seilfly påmontert en folkevognmotor. De var på vei nordover.
Sigfred Hernes på dette gruppebildet ble senere jagerflyger og det er på flere bilder med han her i digitaltmuseum, søk på navnet.
Tor Sandvik som også var elev på seilflyskolen Øysand kull 2 1960 ble jagerflyger. Tor er bror til jagerflygeren Odd Sandvik. Tor Sandvik og Knut Johannessen, i hver sin F-5, omkom i flyulykken på Kjerringøy i 5. desember 1972. Kilde: Avisa Nordlys
Knut Aalberg, nr 4 på bildet, ble langt senere flyinstruktør. Knut og en elev omkom da flyet styrtet i sjøen uten Frosta.
Jan Olav Weisæth, September 25, 2023
Seilflykurset 1962 avlyst - Luftfartsulykke på Røros flyplass torsdag 14.juni 1962
Trondheim flyklubb arrangerte i årene 1957-1961 seilflyskole på Øysand flyplass sør for Trondheim, men fra og med sommeren 1962 skulle seilflyskolen være på Røros. Kurset 1962 ble avlyst da 2 flyger omkom helga før kurset skulle starte. De omkomne er:
Bjørnar Danielsen f.12.02.1939 fra Lillesand. Han var formann i NTHF og sivilingeniør-student ved maskinavdelingen, 2.maskin året 1961/62.
Per Arne Danielsen f. 09.09.1941. Han var seilflyger i Trondheim flyklubb, eksamen artium ved Trondheim katedralskole, ferdig med militærtjenesten ved flyskolen og nå praktikant ved Ila Jernstøperi og tok sikte på sivilingeniør-studiet ved NTH.
Kilder: Adresseavisen fredag 15.juni 1962, lørdag 16. juni 1962.
Litt om hendelsesforløpet ifølge Adresseavisen.
Slepeflyet med Bjørnar Danielsen som pilot på LN-BWD og seilflyet med Per Arne Danielsen var kommet sørfra til Røros flyplass. Etter at seilflyet var parkert og fortøyd tok de av i slepeflyet LN-BWF for å dra videre til Trondheim. Etter avgang ifølge et vitne gjorde flyet i lav høyde en krapp sving til venstre og derpå en krapp sving til høgre før det falt sidelengs i bakken på flyplassen, og begge omkom. Flyet var av type «Champion 7EC Traveler» registrert som LN-BWF, var nytt og tilhørte Trondheim flyklubb.
Jan Olav Weisæth, September 25, 2023
Jan Olav Weisæth, September 25, 2023
Se også foto med Siegfried Hernes med dobbeltdekkeren Tiger Moth, og Clamer Meltzer mfl. på Lade flyplass, 1961. Trondheim. Foto Klaus Forbregd. Kilde www.ntnu.tind.io.
Søk: Forbregd+Trondheim flyklubb, eller bruk lenken: Trondheim flyklubb (tind.io).
Jan Olav Weisæth, September 27, 2023
Øyberget.
Bak flyet og Øysand leir ser vi den delen av Øyberget (279moh) som er nærmest Øysand flyplass. Med vind fra NW (inn fra sjøen og rett mot Øyberget) ga Øyberget en god skrentoppvind.
Øyberget ble derfor blant flygere kalt «Hanget», og hanget strekker seg ca 1000m i retning Buvika. Effekten av skrentoppvinden er selvfølgelig avhengig av vindens styrke og retning.
Det var her Kjell Struck i 1958 fløy 13 timer og 15 minutter sammenhengende.
Men på seilflyskolen var det mange elever som stod i kø for å fly så vi måtte begrense vår flygetid på hanget slik at alle fikk flydd. Men du så moro det var når vi var 5 fly samtidig på hanget.
Dabber vinden av og eller skifter retning og seilflygeren er lavt over Buvika så er det ikke sikkert flygeren rekker tilbake til flyplassen. Nedenfor Hanget mellom Buvika og flyplassen er bare sjøen. Sommeren 1960 var det en som måtte ta utelanding ved Buvik kirke. NTH-pilot Trengereid tar utelanding i Buvika.
Jan Olav Weisæth, October 9, 2023
«Seilfly nødlandet heldig i Buvika i går kveld». Arbeider-Avisa, Trondheim, onsdag 20.07.1960, side 6.
Lenke: Arbeider-Avisa, onsdag 20. juli 1960 (nb.no)
Jan Olav Weisæth, October 9, 2023
Seilflyskolen Øysand 1960. «Ranke ryttere mellom skyene». Adresseavisen fredag 22.07.1960, side 8.
Lenke: Adresseavisen, fredag 22. juli 1960 (nb.no)
Jan Olav Weisæth, October 9, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».