• Brent Tibergkai/Båtsfjordbruket bak båten.

Det var til sammen 4 ulike båter med navn «Nappsværing», alle eiet av Raine Viken, den siste, fjerde, sammen med sønnene hans. Vår far eide de tre første alene, og den siste eide jeg, min bror og han sammen. Siste og 4. "Nappsværing" forliste mellom Makkaursandfjorden og Syltefjordstauran natt til 17.november 1988.

Ei bok «Nordnorske fiskebåter» forteller historien til alle fire "Nappsværing", i tillegg til ca. 200 andre fiskebåter fra Nord-Norge.

Kilde: Per-Roger Viken, sønnen til Raine Viken

Kilde: Register over merkepliktige norske fiskefarkoster 1973, Nordland. S. 177.
    Photo: Johannessen, Olav Arne / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Brent Tibergkai/Båtsfjordbruket bak båten. Båten "Nappsværing" (nummer 2 i rekken) med registreringsnummer N-130-MS, eid av Raine Vikten fra Lofoten. Det var til sammen 4 ulike b...

2 comments

• Det er ikke den "Nappsværing" som forliste .
  • Takk for kommentaren din! Er det mer riktig å skrive: "Nappsværing" sine siste dager endte - knust mot fjæra ved Hardbaken like utenfor det gamle fiskeværet Hamningberg. (Kilde funnet via nb.no: Fiskeribladet, tirsdag 6. desember 1988). Eller hvordan hadde du beskrevet hendelsen?