• Gjengitt tekst som står bakpå bildet: "Bilde fra den første tunnelen på bygdavegen mellom Førde og Ulltang Gravdal.
Dette er antakelig en av de siste tunnelene som ble boret med håndkraft i Sogn og Fjordane. Og som dere kan se, var det ikke mye hjelmer og annet verneutstyr den gangen.
Tunnelen var 180 meter lang, ble påbegynt i november 1945 og det ble gjort gjennomslag i februar 1947."

På bildet med de 13 arbeidere har vi fra venstre:
Andreas Gravdal kasserer, Anton Bruland oppsynsmann, Jon Grimeland smed, Mathias Dvergsdal tunnelbas, Magnus Hallbrend tunnelarbeider, Mathias Dvergsdal (d.y.) tunnelarbeider, Alfred Furuhaug tunnelarbeider, Hr. Vie tunnelarbeider, Hr. Hegrenes tunnelarbeider, Hermann Dvergsdal tunnelarbeider, Mathias Hafstad bas 2. skift, Hr. Vindheim tunnelarbeider.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Tunnel på bygdaveg mellom Førde og Ulltang Gravdal påbegynt 1945