Militært kjøretøy med snøplog på isveien. Samer i pesk med stjerneluer og soldater i hvite vinterdrakter er fotografert ved bilen. Bildet er tatt i 1945, ref. Norsk veimuseum.

2 comments

• Trolig en av de kanskje seks kanadiskbygde Ford militærlastebilene som kom til Vegvesenet kort tid etter at Finnmark ble befridd. Bildet er derfor trolig tatt i (1944?-)1945. Bilene ble ganske snart skiftet ut, en ble minesprengt. De er omtalt i Finnmark vegvesens arkiv i Statsarkivet, Tromsø. En er avbildet i bind 2 av Vegvesenets historie, men der feilaktig betegnet Ford Granada. (Nygaard, Pål: Store drømmer og harde realiteter. Veibygging og biltrafikk i Norge, 1912-1960. Oslo 2014.)
  • Årstall 1945 notert på samme bilde i Norsk vegmuseum.