• 8. mai 2021 ble det avholdt en seremoni i Kiberg ved Partisanmonumentet utenfor Partisanmuseum i anledning frigjøringsdagen. Vardø ordfører Ørjan Jensen, assisterende statsforvalter i Troms og Finnmark Stian Lindgård, Det Russiske Generalkonsulat i Kirkenes Anna Lenchuk og i tillegg æresgjester, veteraner og tidsvitner, sammen med lokalbefolkning, deltok på seremonien. Forsvaret var til stede og to soldater sto æresvakt med et norsk og et russisk flagg. 8. mai er en dag for å minnes og for å hedre ofrene, krigsheltene og våre veteraner. Den 16. august 1982 ble Partisanmonumentet i Kiberg avduket av Kong Olav V til minne om partisanene. Partisanene i Finnmark var en motstandsbevegelse under andre verdenskrig.
    Photo: Siltala, Sonja / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

8. mai 2021 ble det avholdt en seremoni i Kiberg ved Partisanmonumentet utenfor Partisanmuseum i anledning frigjøringsdagen. Vardø ordfører Ørjan Jensen, assisterende statsforvalte...