• Regimentssmed Esten Toresen Skogstad (1713-1780) fra Kvikne var en uvanlig dyktig finsmed. En sann kunstner. Med base i Østerdalen gjorde han militær karriere i det stille støtteapparatet: ikke som stridende soldat, men som våpensmed. Vel hjemme etter krigsdeltakelsen trakk han nord- og vestover, først til gjestgiver-gården Ålma i Oppdal. Men her ble familien bare i fem år; i 1765 slår han til og kjøper kontant en av de største gårdene på Nordmøre, selveste Kaneættas gamle hovedbøl i midt-Norge; Kanestraum i Straumsnes, sammen med konas bror Lars Pederson Stae.

Rester av Straumeyar stavkirke – et eget gardskapell nevnt i Aslak Bolts jordebok – fulgte med; den rosemalte inngangsdøra er bevart på Straumsnes bygdemuseum. Inkludert var også gårdene Skeisvoll og Sandvika og husmannsplassene Myra, Strømmen, Lille Sandvik/Jutvika, Hagen, Ora og Vollan; et sagbruk med husmannsplass, to møller og to laksevorper med nøter. Kjøpesummen var 2510 riksdaler, tilsvarende verdien av 836 kyr! I årene 1401-04 hadde denne gården vært sete for sysselmannen på Møre, Gaute Eriksen Galtung, og etter ham fikk Kane-slekta gården i arv. Riksrådene Nikolaus, Gaute og Arild Kane opererte gjennom hele 1400-tallet, til sistemann ble drept av bønder på Sunnmøre. Navnet Kanestrøm ble satt på av neste eier, den danske adelsmannen Peder Griis, lensherre på Akershus festning. – Hvordan kunne alminnelige folk reise kapital for å kjøpe dette? Lotto! - Bilder fra Odd W. Williamsens tid som regionkonservator for Nordmøre 1998-2007. (Han var i stillingen til 2018, og ble seinere forskningsleder og seniorforsker i Stiftelsen Nordmøre museum, men bildeserien stopper ca. 2007). Der ikke annet er anført er Odd Williamsen f. 1958 selv fotograf. Bildene inngår i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Regimentssmed Esten Toresen Skogstad (1713-1780) fra Kvikne var en uvanlig dyktig finsmed. En sann kunstner. Med base i Østerdalen gjorde han militær karriere i det stille støtteap...