• Oddvar het Kanestrøm og ikke Kanestraum til etternavn.
Barn nr fire av Solbjørg og Oddvar heter Annik og ikke Annie.
Olina Fløystad Kanestrøm bodde fra 1975 til 1985 i det som kalles i følge skjøtet « Den i Kapellbakken stående stuebygning», og ikke i Kapellet.
Ingen vet hvor kapellet stod, men navnet Kapellbakken tyder på at der har vært et kapell der. Døren fra kapellet ble gitt Straumsnes bygdemuseum av Oddvar Kanestrøm, og den døren befinner seg fortsatt på museet. Døpefonten fra kapellet var av kleberstein, den ble gitt til Nordmøre museum av Efraim Kanestrøm før Kristiansund brant.
Jørgen Strømsvåg fant et gravsted på Svebakken under pløying der, og i følge det Olina Kanestrøm fortalde meg, så lå de begravde slik at «så» mot Øvermarkene på Kanestrøm vestre der man den gang antok at kapellet lå. Av den grunn trodde eller mente de at gravstedet på Svebakken hørte til kapellet. Kanestrøm vestre, samt Kanestrøm østre og Skeidsvollen er det som i sin tid utgjorde hovedbølet til Kanestrøm gods.
Dagens eiere av Kanestrøm vestre er Oline Kanestrøm og Kjell Ronny Bergsbakk.
De har barna Safa, Ronja Olin og Sol Evina.  (Info fra Solbjørg Kanestrøm 2018). -- oppr. tekst:

Kanestraum i Tingvoll kommune. Per 1992 er det Oddvar Kanestrøm, gift med Solbjørg Jonsdatter Kvisvik, som driver gården. Han er sønn av Efraim og Olina Kanestraum, mens Oddvar og Solbjørg har sammen barna Efraim, Jørn, Oline og Annik. På gården ble det tidligere drevet postkontor. Kanestraum godset var i middelalderen hovedgården i Straum, med adelslekten Kane. Ei dør fra gårdens
kapell fins på Straumsnes bygdemuseum.
 Bildet er datert 30. juli 1963, og fotograf er Widerøe's Flyveselskap a/s. -- Kommentar 2018 fra Nils Jørgen Strømsvåg: Kapellet på Straum er det ingen som vet hvor sto, og gravplassen var ikke på øversiden av gården, men på grunnen der gården Svebakken ligger i dag.  - Fra Nordmøre Museums fotosamlinger
    Photo: Nordmørsmusea

Oddvar het Kanestrøm og ikke Kanestraum til etternavn. Barn nr fire av Solbjørg og Oddvar heter Annik og ikke Annie. Olina Fløystad Kanestrøm bodde fra 1975 til 1985 i det som ka...

1 comment