• Rødlands fotografi viser en liten, bortvendt menneskeskikkelse og et par sauer plassert i et vakkert, norsk landskap. Umiddelbart ledes tanken til klassiske pastorale fremstillinger og til 1800-tallets nordeuropeiske romantiske landskapstradisjon, med spor til både vår egen I. C. Dahl og den tyske maleren C. D. Friedrich - med små menneskeskikkelser og ensomme vandrere, plasser i storslagne naturomgivelser. Men Rødland hører til vår samtid og hans ærend er et annet enn forgjengernes. Gjennom en romantisk tilnærming i sitt billedspråk, reaktiverer han etablerte tegn/ikoner for det "romantiske" og stiller spørsmål ved klisjeen og ved vårt mulige forhold til naturen i dag. Ikke uten en viss ironi utfordrer han vår egen selvforståelse av det norske som knyttet opp til naturen.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Rødlands fotografi viser en liten, bortvendt menneskeskikkelse og et par sauer plassert i et vakkert, norsk landskap. Umiddelbart ledes tanken til klassiske pastorale fremstillinger og til 1800-tallets nordeuropeiske romantiske landskapstradisjon, med spor til både vår egen I. C. Dahl og den tyske maleren C. D. Friedrich - med små menneskeskikkelser og ensomme vandrere, plasser i storslagne naturomgivelser. Men Rødland hører til vår samtid og hans ærend er et annet enn forgjengernes. Gjennom en romantisk tilnærming i sitt billedspråk, reaktiverer han etablerte tegn/ikoner for det "romantiske" og stiller spørsmål ved klisjeen og ved vårt mulige forhold til naturen i dag. Ikke uten en viss ironi utfordrer han vår egen selvforståelse av det norske som knyttet opp til naturen.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

I et norsk landskap 15 [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to