Rødlands fotografi viser en liten, bortvendt menneskeskikkelse og et par sauer plassert i et vakkert, norsk landskap. Umiddelbart ledes tanken til klassiske pastorale fremstillinger og til 1800-tallets nordeuropeiske romantiske landskapstradisjon, med spor til både vår egen I. C. Dahl og den tyske maleren C. D. Friedrich - med små menneskeskikkelser og ensomme vandrere, plasser i storslagne naturomgivelser. Men Rødland hører til vår samtid og hans ærend er et annet enn forgjengernes. Gjennom en romantisk tilnærming i sitt billedspråk, reaktiverer han etablerte tegn/ikoner for det "romantiske" og stiller spørsmål ved klisjeen og ved vårt mulige forhold til naturen i dag. Ikke uten en viss ironi utfordrer han vår egen selvforståelse av det norske som knyttet opp til naturen.
Photo:
Zellien, Werner
/
Kunst i offentlige rom
Rødlands fotografi viser en liten, bortvendt menneskeskikkelse og et par sauer plassert i et vakkert, norsk landskap. Umiddelbart ledes tanken til klassiske pastorale fremstillinger og til 1800-tallets nordeuropeiske romantiske landskapstradisjon, med spor til både vår egen I. C. Dahl og den tyske maleren C. D. Friedrich - med små menneskeskikkelser og ensomme vandrere, plasser i storslagne naturomgivelser. Men Rødland hører til vår samtid og hans ærend er et annet enn forgjengernes. Gjennom en romantisk tilnærming i sitt billedspråk, reaktiverer han etablerte tegn/ikoner for det "romantiske" og stiller spørsmål ved klisjeen og ved vårt mulige forhold til naturen i dag. Ikke uten en viss ironi utfordrer han vår egen selvforståelse av det norske som knyttet opp til naturen.
Photo:
Werner Zellien
/
Kunst i offentlige rom