History
-
- Globusen var en minnegave til fru og hr. Konsul Christensen. Et minne om turen til Antarctic året 1931, med m/s "Thorshavn". Pokalen viser skipets rute i sydishavet gravert inn på et kart over sydkalotten, med inngraverte geografiske oppdagelser av sjøpattedyrmotiver fra gammel kartografi.
Produksjon: 1931
- ProdusentDavid Andersen (1876)
- History
Klippet fra David Andersens hjemmeside om bedriftens historikk:
David-Andersen gjennom 140 år
Vi tar deg gjennom vår historie fra starten i 1876 og fram til i dag. Det hele startet 29 mai 1876 da David Andersen fikk borgerskap som gullsmed i Christiania. Takket være denne mannen kan vi i dag, 140 år senere, fortsatt drive med det vi liker aller best; vakre produkter og ordentlig håndverk.
1876 – 1901
Da David Andersen etablerte firmaet sitt i 1876 var verden midt i en brytningstid. Maskinene hadde gjort sitt inntog og tradisjonsrikt håndverk var truet.
Når det gjaldt gullsmedkunst, ble det imidlertid fra første stund lagt vekt på at industri og håndverk måtte gå hånd i hånd. Man kalte det kunstindustri.
David Andersen mestret kunsten utmerket og firmaet vokste raskt. I løpet av bare få år hadde David Andersen fått et internasjonalt renommé. Firmaet eksporterte til en rekke land og vant medaljer på flere verdensutstillinger.
Særlig populære ble objekter inspirert av den såkalte Dragestilen. Den var basert på studier av vikingskipene og stavkirkenes ornamenter og var en typisk norsk historismestil.
Like ettertraktet ble David Andersens emaljearbeider. Flere av disse var signert emaljekunstneren Gustav Gaudernack, som var en av firmaets faste ansatte.
I staben var også Johan Lund, mens arkitektene Henrik Bull og Wilhelm von Hanno ofte ble benyttet som tegnere.
Talentene var mange. Ved David Andersens død i 1901 hadde bedriften hele 160 ansatte.
1902 – 1926
Etter Andersens død overtok enken Sophia driften. Med seg hadde hun sine to eldste sønner Arthur og Alfred.
Sophia døde bare tre år senere og fra 1905 drev sønnene firmaet alene. Samme år fikk Arthur bevilling til å ta det nye etternavnet David-Andersen.
Parallelt hadde det også bredt seg en ny stil utover Europa. Art nouveau, eller jugend, som vi gjerne kaller den. Den hadde et mykt og blomstrende uttrykk som ikke bare fint lot seg kombinere med dragestilen, men også med de svaiende linjene i vår nasjonale flora. Emaljekunsten hadde dermed et vidt spekter av inspirasjonskilder.
Rundt 1905 fikk nasjonalromantikken igjen et oppsving. Bevegelsen kulminerte i form av Jubileumsutstillingen anno 1914 og stiluttrykket var preget av en kraftig bondebarokk. På denne tiden hadde Gustav Gaudernack forlatt David-Andersen, og det var de nye tegnerne Johan Sirnes og Ludwig Wittmann som nå satte sitt preg på produksjonen – og den nye stilretningen.
1927 – 1950
27. mars 1927 ble lokalene i Karl Johansgate 20 innviet. Butikken var ikke bare den mest elegante gullsmedforretningen i Oslo, men også Skandinavias største.
Omtrent samtidig entret Arthurs eldste sønn Ivar bedriften. Det samme gjorde hans to studiekamerater fra Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Thorbjørn Lie-Jørgensen og Guttorm Kristiansen.
I 1929 ble Harry Sørby, også han utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole, ansatt som tegner.
Ivar David-Andersen overtok ledelsen av verkstedet, og med disse fire vennene innledes en ny epoke i firmaets historie. Sammen skulle de prege den kunstneriske utviklingen i flere tiår.
I 1939 utløses Alfred Andersen fra firmaet og tre år senere ble firmanavnet David-Andersen registrert.
Krigsårene for øvrig var vanskelige. Verkstedet ble beslaglagt av Wermacht, men ved å leie andre lokaler klarte David-Andersen likevel å holde produksjonen i gang.
De samme årene tok det kunstneriske uttrykket igjen en ny retning. Den svulstige nasjonalromantikken ble byttet ut med renere former, forenklet produksjon og geometrisk dekor.
Art Deco var i vinden.
1951 – 1960
David-Andersens 75-års jubileum ble feiret med bokutgivelse, og bare ett år etter overtok Ivar David-Andersen ledelsen av firmaet. I 1959 registrerte han bedriften som aksjeselskap, og som medaksjonærer hadde han sine to barn Jon og Uni.
Til tross for at krigsårene hadde krevd sitt – og mye arbeid ble lagt ned for å rette opp skadene – var disse årene en god periode for David-Andersen. De vant blant annet konkurransen om bordutstyr til Oslo Rådhus.
Gullsmedmester og tegner Agnar Skrede gjorde seg også bemerket de årene han var ansatt. Mellom 1953 og 1957 ble han tildelt flere priser.
Likevel var det fortsatt Guttorm Kristiansen, nå med etternavnet Gangnes, Harry Sørby og Thorbjørn Lie-Jørgensen som dominerte det kunstneriske uttrykket.
Den organiske modernismen som hadde utviklet seg i USA og England hadde nå nådd Norge og naturens organiske former var designernes viktigste inspirasjonskilde.
Skandinavian Design, som perioden ble kalt, var enormt populær. Produktene holdt et internasjonalt høyt nivå og ble eksportert til alle verdensdeler.
1961 – 1980
Ansettelsen av firmaets nye tegner Bjørn Sigurd Østern viste seg fort å være en god beslutning. Han tilførte nye og moderne ideer, både for smykker og korpus. I flere tiår var han en av gullsmedfagets mest markante designere.
Dyrere sølv førte etter hvert til at bestillingsarbeider på korpus gikk kraftig ned. Til gjengjeld fikk smykkeproduksjonen en kraftig oppsving. Trollsmykkene lansert i 1962 var for eksempel en stor suksess.
Foruten Østern satte også andre designere sitt preg på produksjonen. Både danske Erik Blom, Toril Bjorg og Kikki Kvaal bidro til David-Andersens fortsatte suksess.
Mest kjent er trolig Kvaal s Floraserie.
70-tallet var kjent som opprørets tid, noe som også preget gullsmedkunsten. Det statuspregede gullet og sølvet måtte vike for eksperimentering med andre metaller som messing og kobber – ofte i kombinasjon med emalje.
I disse årene gikk også en bølge av primitiv eksotisme over Nordens gullsmedkunst. Den beste representanten for denne stilretningen var nettopp Bjørn Sigurd Østern.
1981 – 1991
1981 ble innledet med en totalombygging av forretningen på Karl Johan. Inngangspartiet, som var på hjørnet, ble flyttet til Egertorget. Taket i rotunden var det eneste originale som sto igjen.
Svunne tider var riktignok ikke helt glemt. Den nye butikken hadde også en egen antikvitetsavdeling.
Fire år etter nyåpningen fikk David-Andersen for første gang en ekstern leder. Familien var riktignok fortsatt eier av bedriften og Jon David-Andersen den ene av to butikksjefer på Karl Johan.
Fortsatt ansatte David-Andersen egne tegnere. Èn av dem var kunsthistoriker og designer Alf Hammervold. Hans spesialitet var korpusarbeider, og da særlig sakralgjenstander. Han tegnet både Olavskjeene og en serie astrologiske lykketegn.
For øvrig svingte den kreative pendelen i retning av storbyliv og urbanisme og postmodernismen gjorde sitt inntog.
1992 – 2000
I disse årene satset David-Andersen sterkt på utvikling av nye kolleksjoner. Men istedenfor å ansette egne designere gikk de nå inn for samarbeid med andre: Ingjerd Hanevold, Synnøve Korsjøen, Millie Behrens, Konrad Mehus, Sigurd Bronger og Oddrun Molnar Chiodera.
Esther Helene Slagsvold designet kolleksjon ”Yre dyr” i 1996 og OL på Lillehammer førte til rekordsalg for Sagaserien. I 1998 går Ivar David-Andersen bort.
På 90-tallet kom det også et reelt oppgjør med modernismen. Det hadde vært i emning en stund, og for gullsmedenes del innebar dette en slags lek med eldre stilelementer satt sammen på en ny og provoserende måte. Det var estetiserende og urbant.
Konrad Mehus’ arbeider var klassiske for denne stilutviklingen. Hanevold, Korssjøen, Behrens og Molnar-Chiodera fokuserte på sin side på den enkle minimalismen som preget tusenårsskiftet.
2001 – 2016
Med moderne tider kommer også endringer. Jon David-Andersen går av med pensjon i 2001 og det blir forandringer i både ledelse og eierskap. Kristin Gjelseth, datter av Uni David-Andersen, blir hovedaksjonær og daglig leder av firmaet. Verkstedet i Trondheimsveien legges ned. Samtidig får forretningen på Karl Johan et nytt og moderne uttrykk.
Videre satses det sterkt på David-Andersen som eget merkenavn. Serien D-A Classic, som omfatter smykker laget i gull og diamanter, blir en del av firmaets faste sortiment. Klokker tas inn som ny varegruppe og i samarbeid med Vendela Kirsebom, Camilla Pihl og Jenny Skavlan lanseres det flere moteriktige smykkekolleksjoner.
Også bedriftens nettside blir kontinuerlig oppgradert, og netthandelen øker.
Tradisjonen tro står håndverket fortsatt sterkt. Gullsmedverkstedet utfører så vel reparasjoner som spesialbestillinger. I forbindelse med 135-årsjubeileumet i 2011 lanseres en egen linje unikater designet av Nina K. Botnedal og Tom Simonsen.
Jubileumsåret 2016 blir på sin side feiret med en serie smykker i hvitt gull prydet med rubiner og diamanter. Alle laget for hånd på eget verksted.
En modernisert utgave av serien Flora i sølv og emalje er en annen av årets nyheter. Den representerer firmaets kjerneverdier, hvor historie og nyskapning alltid har stått side om side.
- ProfessionGullsmed
- NationalityNorge
- DigitaltMuseumSearch in «David Andersen»
- History
Relation
-
Object/Work – Components2 related objects
- ThingPokal (HS.00269-A)
- ThingLokk (HS.00269-B)
Classification
-
- Mnemotekniske hjelpemidlerOU 211
- Natur- og kulturhistoriske museerOU 217.32
- Faglige organisasjonerOU 467
License information
- License Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- IdentifierHS.00269
- Part of collectionSandefjordmuseene
- Owner of collectionSandefjord kommune
- InstitutionKommandør Chr. Christensens Hvalfangstmuseum
- Date publishedSeptember 10, 2014
- Date updatedJune 11, 2020
- DIMU-CODE011025268789
- UUID15ae6641-afb6-4376-b96d-61bd5bab2662
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».