History
-
Apachesykkelen var mange gutters drøm på 1970-tallet. DBS-modellen gikk langt i å etterligne "easy rider"-motorsyklene, med langt sete og høyt styre. Apachen var nok laget for å vise seg fram enn å ta seg fram. Fornuftige foreldre insisterte på å la barna få stødigere modeller som kombi eller guttesykler, med bagasjebrett osv., uten at det dempet Apachens status og symbolverdi.
Dette eksemplaret er utstyrt med det typiske girskiftsystemet plassert på stangen. Denne løsningen måtte DBS forlate på grunn av enkelte rapporterte uhell. Senere Apachemodeller hadde girskift på styret. "Dash-bordet" var ofte utstyrt med blinkende knapper eller enklere glassknotter i ulike farger. De mest avanserte hadde også speedometer, som her.
Produksjon: 1970 - 1975 (Antatt, usikker)
- ProdusentJonas Øglændsikker
- Production placeNorge Rogaland Sandnes Rogalandsikker
Classification
-
- Befordringsmidler (Outline)OU 493
- Sykler (Universal desimalkl.)UDK 629.118.3
References
-
- ArkivreferanseGjenstandsarkiv
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNTM 21260
- Part of collectionNTM
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedApril 22, 2021
- DIMU-CODE011024230405
- UUID98a86f19-5878-48f9-b33e-4d32180685a3
- Tags
1 comment
Apache sykkelen er et meget godt eksempel på hvordan Jonas Øglænd brukte trender innenfor ulike målgrupper til å utforme en sykkel tilpasset nevnte målgruppe. Historien til Apache sykkelen begynte på kinolerreter i Amerika på tampen av 1960 og begynnelsen på 1970 tallet, Cowboy og indianer filmer. Der av fikk man High Ride syklene, som også kom til Norge og Jonas Øglænd. Jonas Øglænd hadde stor fokus på en vares livssyklus, på hvor lenge man kunne holde en sykkelmodell i makedet. Apachen er en videreutvikling av DBS Crossmaster og er dermed en krysning av denne og "indianeren". Sykkelen ble en suksess, en av de største i historien om DBS. Sykkelen var aldri ment å være ett "befordringsmiddel", Apachen skulle være en del av leken, Indianerleken som gikk over Norge på begynnelsen av 1970 tallet. Apachesykkelen skulle være en like stor del av indianerleken som pil og buen, og gjerne pannebåndet med fjæra. Man la en langsiktig plan for Apachen, en plan som sa noe om hvordan den skulle utformes i kommende år, og hvordan man via sykkelens design skulle utvide målgruppen. Det ble aldri registrert noen personskade utover det som forekommer blant alle sykler som har "herreramme", altså overrør (røret fra setet og frem til styret)
I tillegg tok man inn i sortimentet ett stort antall av tilbehør til Apachen, glassøyer, ulike speedometer, vimler og vimpelstenger, lykter og annet som skulle "jazze opp" sykkelen.
Apachen ble lansert i modellåret 1972 og fikk da navnet Apache Cross hvor Cross beskrivelsen ble sjelden eller aldri brukt.
1980 ble siste gang man hadde modellen Apache, men selve designet ble tatt videre til 1981, men da under merkenavnet DBS Junior Cross, og dette var siste året modellen i sin form var i markedet, for nå skulle det komme en helt annen Cross sykkel, designere konstruktører hadde jobbet på spreng ide to siste år men en ny trend, og den ble "like stor" som Apachen.
jan erik holmen, May 9, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».