History
-
Levert til SAS i 1959. Caravellen Finn Viking kostet den gang ca 18 millioner kroner, tilsvarende ca 240 millioner kroner i dagens verdi
Første flight med SAS Caravelle var København Beirut 26. april 1959. Kaptein Hans Einar Fugl-Svendsen satt bak spakene. Han ble senere IATA-sjef i sørsøst-Asia. Dette var en PR-tur med tre mellomlandinger (Düsseldorf, Wien og Athen) og ikke en ordinær kommersiell passasjerruteflight. Den første ordinære ruten med et Caravelle ble foretatt av Air France 6. mai 1959, i samfortåelse med SAS om at det franske flyselskapet skulle få æren av å fly den første ruten med det nye franske flaggskipet. Kanskje var det et plaster på såret for at det første flyet som kom ferdig ut fra fabrikken - Finn Viking - gikk til SAS, og ikke til Air France?
Første Caravelle-landing på Fornebu skjedde tidlig i mai 1959, og ble rapportert i aviser og Filmavisen - med bilde og lyd. Den infernalske støyen fra jetmotorene var nemlig i fokus. Dagbladet brakte bilde på forsiden 12. mai av en familie bosatt på Fornebu med fingrene i ørene. Dette flyet var Finn Vikings "søsterskip", Vagn Viking.
Den 15. mai 1959, ni dager ETTER Air France, gikk den første ruteflighten med SAS' Caravelle. Den gikk København-Praha-Budapest-Istanbul-Damaskus-Kairo. Noen uker senere startet SAS Caravelleruter til også Ankara, Beirut, Abadan, Tehran og Khartoum. Sommer og høst 1959 kunne dermed SAS skryte av at de fløy jet til flere byer enn noe annet flyselskap i verden.
Finn Viking var i drift til 1974. Siste kommersielle oppdrag var chartertur, hvor fotballaget Brann ble fløyet tur-retur Bergen-Gardermoen. Den siste flyturen gikk fra Forenbu til Gardermoen 27 sept. 1974. Om bord var blant andre SAS' Norgesjef, og museumsdirektør Torleif Lindtveit. Da flyet fløy over Teknisk Museums nye tomt på Kjelsås ble kontrakt om overdragelse av flyet fra SAS til Norsk Teknisk Museum undertegnet av de to. Bilde 5 over viser denne turen, med Lindtveit i første sete til venstre.
Flyet sto utendørs på Gardermoen frem til 1985 da den ble restaurert og fraktet til det nye Teknisk museum på Kjelsås. Vinger og haleror ble tatt av slik at flyet kunne tas inn i nybygget gjennom den store porten i flyhallen – spesialberegnet for å få plass akkurat til Caravellen.
Transporten gikk med lastebil på E6 om natten, og gikk knirkefritt helt til den skulle svinge inn på parkeringsplassen på museet. Da holdt lasten p å velte. I siste liten fikk man rettet opp vognen…
SAS var det første ikke-franske selskapet som bestillte Caravelle, og Finn Viking var det første som overhodet ble levert til et flyselskap.
Allerede sommeren 1959 fløy SAS Caraveller til 22 byer i 17 land, og var på det tidspunkt det største flyselskapet i verden hva gjaldt antall destinasjoner med jetfly
· Produsent: Sud Aviation, Tolouse, Frankrike
· Crew: 5-6
· Motor: 2 stk. Rolls Royce Avon RA29 MK537B
· Gjennomsnittlig marsjfart: 800 km/t
· Maksimalvekt ved avgang: 46 tonn
· Antall seter i Finn Viking: 81
· SAS caravellene hadde til sammen:
- 480 400 flytimer til sammen. Tilsvarer 55 år i luften.
- 441 000 landinger
- 261 millioner kilometer. Tilsvarer 285 rundturer til månen…
- 13,5 millioner passasjerer
Produksjon: 1958 - 1959 (Gjenstandskort)
- ProdusentSud Aviationsikker
- Production placeFrankrike Boulesikker
Relation
-
Object/Work – Components7 related objects
- ThingFlysete (NTM 15000-1)
- ThingDel til gjenstand (NTM 15000-2)
- ThingRedningsvest (NTM 15000-112)
- ThingRedningsvest (NTM 15000-120)
- ThingBøyle (NTM 15000-111)
- ThingDel (NTM 15000-3)
- ThingBrev (NTM 15000-4)
Downloads
Classification
-
- Flyindustri (Outline)OU 399
- Luftfartøyer (Outline)OU 506
- Flyvning (Outline)OU 507
- Flytransport (Outline)OU 509
References
-
- UtstillingUtstilt i kommunikasjonsutstillingen, NTM Kjelsås
- ArkivreferanseGjenstandsarkiv NTM 15000
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNTM 15000
- Part of collectionNTM
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedMarch 2, 2023
- DIMU-CODE011024222798
- UUID622ba438-d0f0-4bdd-8f60-3a038e7f8869
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».