History
-
Dieselmotorvogn litra BM86F nr. 86.57
NSB bestilte i august 1935 en prøveserie på tre motorvogner fra Strømmens Værksted, Vognene ble levert i 1937-38. Flere vogner ble bestilt i 1938 og 1939. Den bevarte nr. 86.57 var en av disse, levert i 1940 og stasjonert i Trondheim distrikt. Disse vognene hadde åttesylindrede DWK-motorer og Lysholm-Smith hydraulisk kraftoverføring. I forhold til 1938-vognene var blant annet frontparti og inngangsdører endret. Vognene kunne kjøres enkeltvis, med styrevogn eller i tog med inntil seks motor-/styrevogner.
DWK-motorene og vekslene svarte ikke til forventningene og skulle skaffe NSB mange problemer. Fra 1949 til 1953 vognene nye 6-sylindrede Hercules-motorer, 86.57 fikk ny motor i 1952.
Leveransen fortsatte med fem vogner i 1950 og 20 i årene 1952-54. Deretter ti i 1955-56 av type 91, som hadde en mer komfortabel innredning.
Etter at den hydrauliske veksleren fra Atlas var gått ut av produksjon, ble det vanskelig og dyrt å skaffe reservedeler. Det ble derfor besluttet å skifte ut disse med Wilson-girkasser med fem hastighetstrinn, innebygget vendedrev og hydraulisk kobling mellom motor og girkasse, noe som skjedde fra 1957 til 1963.
Det var også problemer med Hercules-motorene på grunn av sprekker. Alle 91-vognene og de fleste gjenværende 86-vognene fikk deretter slike motorer i årene 1963-68 og ble deretter mer driftssikre. På nr. 86.57 skjedde motorbyttet i 1964.
De første seriene hadde todelte inngangsdører og oppoverslående stigtrinn, noe som ikke falt i de reisendes smak og som var kostbart å vedlikeholde. Dette ble derfor bygget om.
Etter levering av nye motorvogner type 92 ble mange 86-motorvogner utrangert. 86.57 ble overført til Jernbanemuseet.
.
Flere vogner av type 86 og 91 er bevart som museumsvogner
Vognen hadde opprinnelig litra Cmdo type 6e nr. 18257. Nytt litra fra 1956 var Bmdo type 86e med nr. 86.57. I 1963 ble litra endret fra Bmdo til Bmdox, hvor »x» betyr lettbygd dragstell. Med Rolls Royce-motor fra 1964 ble litra Bmdox type 86f. Fra 1970 litra BM86F.
86.57 gikk frem til 1950 i Trondheim distrikt. Deretter i Stavanger distrikt og fra 1956 igjen i Trondheim distrikt. Vognen ble utrangert 17.11.1988.
Aksesjon
Avlevering- AvlevererNSB
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1940
- ProdusentStrømmens Værksted
- Production placeNorge Akershus Skedsmo Strømmens Værksted
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005304
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074131
- UUID3a2ed197-2d04-453f-bb0b-857c09c6bf35
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».