• Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag.  Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner.  Øverst på kanna er det påsveiset ei handtaksbøyle.  Kanna har to helletuter, begge med en diameter på 4 centimeter.  Ytterst på disse helletutene er det gjenger for sluttstykker av messing.  Disse sluttstykkene er todelte i den forstand at de har form som enden av en tube, med en mindre, gjenget messingkapsel i den smale ytterenden.  Tanken har hantakelig vært at en skulle kunne fylle kanna med bensin og olje gjennom hovedåpningene, som har en diameter på 2, 6 centimeter, for deretter å helle drivstoff fra kanna over på saga gjennom de trangere yttre åpningene, der diameteren er 1, 3 centimeter.  På denne måten skulle det antakelig bli mindre spill av drivstoff.  Messingkapslene har pakninger av svart gummi.  For å hindre at bensinen eller oljen kom støtvis, hvilket også kunne forårsake spill, er det to ventilskruer av messing på kannas overside, også disse med svarte gummipakninger.  Utvendig er kanna rødlakkert.  På oversida er det preget to innskrifter: "3, 5 LIT. BENSIN" og "2, 7 LIT. OLJA".  På begge "bredsidene" er det forsenkete felter hvor det er plassert etiketter merket "KOMBINATIONSKANNAN KOMBI".  På etikettene, som begge er litt ufullstendig bevart, ses ei tegning av en kar som arbeider med motorsag med ei slik kannen stående ved siden av seg.  Det framgår også av etikketene at kanna er produsert ved bedriften "J-H fabrikerna" i den svenske byen Sävsjø.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum
  • Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag.  Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner.  Øverst på kanna er det påsveiset ei handtaksbøyle.  Kanna har to helletuter, begge med en diameter på 4 centimeter.  Ytterst på disse helletutene er det gjenger for sluttstykker av messing.  Disse sluttstykkene er todelte i den forstand at de har form som enden av en tube, med en mindre, gjenget messingkapsel i den smale ytterenden.  Tanken har hantakelig vært at en skulle kunne fylle kanna med bensin og olje gjennom hovedåpningene, som har en diameter på 2, 6 centimeter, for deretter å helle drivstoff fra kanna over på saga gjennom de trangere yttre åpningene, der diameteren er 1, 3 centimeter.  På denne måten skulle det antakelig bli mindre spill av drivstoff.  Messingkapslene har pakninger av svart gummi.  For å hindre at bensinen eller oljen kom støtvis, hvilket også kunne forårsake spill, er det to ventilskruer av messing på kannas overside, også disse med svarte gummipakninger.  Utvendig er kanna rødlakkert.  På oversida er det preget to innskrifter: "3, 5 LIT. BENSIN" og "2, 7 LIT. OLJA".  På begge "bredsidene" er det forsenkete felter hvor det er plassert etiketter merket "KOMBINATIONSKANNAN KOMBI".  På etikettene, som begge er litt ufullstendig bevart, ses ei tegning av en kar som arbeider med motorsag med ei slik kannen stående ved siden av seg.  Det framgår også av etikketene at kanna er produsert ved bedriften "J-H fabrikerna" i den svenske byen Sävsjø.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Kanne

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to