Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag. Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner. Øverst på kanna e ...
Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag. Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner. Øverst på kanna er det påsveiset ei handtaksbøyle. Kanna har to helletuter, begge med en diameter på 4 centimeter. Ytterst på disse helletutene er det gjenger for sluttstykker av messing. Disse sluttstykkene er todelte i den forstand at de har form som enden av en tube, med en mindre, gjenget messingkapsel i den smale ytterenden. Tanken har hantakelig vært at en skulle kunne fylle kanna med bensin og olje gjennom hovedåpningene, som har en diameter på 2, 6 centimeter, for deretter å helle drivstoff fra kanna over på saga gjennom de trangere yttre åpningene, der diameteren er 1, 3 centimeter. På denne måten skulle det antakelig bli mindre spill av drivstoff. Messingkapslene har pakninger av svart gummi. For å hindre at bensinen eller oljen kom støtvis, hvilket også kunne forårsake spill, er det to ventilskruer av messing på kannas overside, også disse med svarte gummipakninger. Utvendig er kanna rødlakkert. På oversida er det preget to innskrifter: "3, 5 LIT. BENSIN" og "2, 7 LIT. OLJA". På begge "bredsidene" er det forsenkete felter hvor det er plassert etiketter merket "KOMBINATIONSKANNAN KOMBI". På etikettene, som begge er litt ufullstendig bevart, ses ei tegning av en kar som arbeider med motorsag med ei slik kannen stående ved siden av seg. Det framgår også av etikketene at kanna er produsert ved bedriften "J-H fabrikerna" i den svenske byen Sävsjø.
About the object
about
Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag. Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner. Øverst på kanna er det påsveiset ei handtaksbøyle. Kanna har to helletuter, begge med en diameter på 4 centimeter. Ytterst på disse helletutene er det gjenger for sl... Falset og sveiset kanne av jernblikk for oppbevaring av bensin og olje til motorsag. Kanna har et sekskantet tverrsnitt med noe avrundete sidekanter og hjørner. Øverst på kanna er det påsveiset ei handtaksbøyle. Kanna har to helletuter, begge med en diameter på 4 centimeter. Ytterst på disse helletutene er det gjenger for sluttstykker av messing. Disse sluttstykkene er todelte i den forstand at de har form som enden av en tube, med en mindre, gjenget messingkapsel i den smale ytterenden. Tanken har hantakelig vært at en skulle kunne fylle kanna med bensin og olje gjennom hovedåpningene, som har en diameter på 2, 6 centimeter, for deretter å helle drivstoff fra kanna over på saga gjennom de trangere yttre åpningene, der diameteren er 1, 3 centimeter. På denne måten skulle det antakelig bli mindre spill av drivstoff. Messingkapslene har pakninger av svart gummi. For å hindre at bensinen eller oljen kom støtvis, hvilket også kunne forårsake spill, er det to ventilskruer av messing på kannas overside, også disse med svarte gummipakninger. Utvendig er kanna rødlakkert. På oversida er det preget to innskrifter: "3, 5 LIT. BENSIN" og "2, 7 LIT. OLJA". På begge "bredsidene" er det forsenkete felter hvor det er plassert etiketter merket "KOMBINATIONSKANNAN KOMBI". På etikettene, som begge er litt ufullstendig bevart, ses ei tegning av en kar som arbeider med motorsag med ei slik kannen stående ved siden av seg. Det framgår også av etikketene at kanna er produsert ved bedriften "J-H fabrikerna" i den svenske byen Sävsjø.
Gjenstanden har tilhørt maskin- og jernvareforretningen Holter og Høiby på Raufoss i Vestre Toten kommune. Firmaet ble etablert som «Trygve Holter Motorsagservice» i 1968. Holter inngikk kompaniskap med en kollega i 1974, og etter dette ble firmanavnet endret til «Holter og Høiby motorsagservice». Forretningen hadde de siste åra før gjenstanden ble gitt til museet blitt fusjonert inn i en landsdekkende jern- og trevarekjede. Da Norsk Skogmuseum fikk overta ei drivstoffkanne, et redskapsfutteral og ni motorsager av fabrikatet Husqvarna, sto virksomheten foran et eierskifte som innebar at motorsagforhandlerstatusen ville opphøre. Det var Knut Borg, skogbrukslærer ved Lena videregående skole i nabokommunen Østre Toten, som formidlet kontakten mellom Rune Høiby og Norsk Skogmuseum.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».