• Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Johansen, Roger / Anno Norsk skogmuseum
  • Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Johansen, Roger / Anno Norsk skogmuseum
  • Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Johansen, Roger / Anno Norsk skogmuseum
  • Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Johansen, Roger / Anno Norsk skogmuseum
  • Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
    Photo: Johansen, Roger / Anno Norsk skogmuseum

Båtmal

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to