Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Johansen, Roger
/
Anno Norsk skogmuseum
Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Johansen, Roger
/
Anno Norsk skogmuseum
Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Johansen, Roger
/
Anno Norsk skogmuseum
Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Johansen, Roger
/
Anno Norsk skogmuseum
Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Mal som skulle brukes til å forme skroget på de klinkbygde robåtene som ble produsert ved Nordbys båtbyggeri i Søre Osen i Trysil. De sentrale delene av malen er lagd av 1 1/2 toms høvlet granplank, som er skåret på bandsag Slik at den fikk den rett krumningen. Tre slike elementer er lagt ende mot ende og deretter sammenføyd ved å spikre fast tynnere bord med samme krumning over skjøtene, på begge sider. Dessuten er malen avstivet ved å spikre ei lekt med 4,7 X 2,6 centimeters tverrmål mellom punkter nær malens ytterender. Den midtre delen av malens underside har ei 14 centimeter lang og snaut 2 centimeter djup utsparing for kjølen. Her er det to gjennombrutte hull for skruefester. De konvekse ytterflatene på malen er påspikret spiler av kløvd grankvist, antakelig for å justere krumningen.
Photo:
Johansen, Roger
/
Anno Norsk skogmuseum