• Håndtak til pussestang for geværløp. Handtaket er dreid av bjørkevirke. Det er 32,5 centimeter langt. Den midtre delen ble dreid sylindrisk, men har fått to flater med nedfelte, rektangulære stålbeslag (5,8 X 1,3 centimeter). Midt på disse stålbeslagene er det gjennombrutte hull med cirka 6,4 millimeters diameter, for pussestanga. På begge sider av den beskrevne midtdelen er det konvekse handtak med markerte endeknapper ytterst. Treet later til å være innsatt med gråbrun beis. Handtaket skal være brukt av børsemaker Eberhard Kokkin (1856-1920), far til Arvid Kokkin (1896-1986), som har overlatt denne gjenstanden til museet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Håndtak til pussing av løp

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits