• Skolebesøk ved Norsk Skogmuseum i forbindelse med arrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014.  Her ser vi en lærer som samler sin gruppe utenfor museets hovedinngang, like etter ankomst.  Naturskolen ved Norsk Skogmuseum tilbyr gjennom året 15-16 uker med ulike temadagsopplegg med natur- og kulturhistorisk innhold, ofte knyttet mot den årstidsfasen temadagsoppleggene tilbys i.  I begynnelsen av juni hvert år er det høysesong for «skoleturer», som ledd i avrundinga av undervisningsåret mot sommerferien.  I denne perioden overstiger tilstrømminga av skoleklasser kapasiteten i de enkelte temadagsoppleggene.  For å kunne møte et såpass stort antall skoleklasser samtidig med tilbud som er godt pedagogisk begrunnet i gjeldende læreplanverk, har museet innledet samarbeid med andre aktører som er opptatt av positive aktiviteter i skog og utmark.  Det startet i 1998, med Det norske Skogselskap, Skogbrukets kursinstitutt og Norges Jeger- og Fiskerforbund som samarbeidspartnere.  Seinere har flere eksterne aktører kommet til.  Mange av stasjonene elevene møter i friluftsmuseet innbyr til egenaktiviteter som gir nye opplevelser til barn i et stadig mer urbanisert samfunn.  I 2014 ble «Skog og vann» arrangert i periodene 3. -6. og 10. -11. juni, altså over seks skoledager.  Arrangementet, som ble støttet økonomisk av Direktoratet for Naturforvaltning, samlet cirka 4 000 elever.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Skolebesøk ved Norsk Skogmuseum i forbindelse med arrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014. Her ser vi en lærer som samler sin gruppe utenfor museets hovedinngang, ...