• Fire elever i aktivitet i båt på Glomma utenfor Norsk Skogmuseum under elevarrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014.  Det dreide seg om en liten plastbåt der en av elevene rodde, mens de tre andre var passasjerer.  Alle var utstyrt med oransje redningsvester.   I bakgrunnen skimter vi en tilsvarende båt med flere elever i.  Øvelsen ble gjennomført i den stilleflytende delen av elva, nedenfor Prestfossen.  Norsk Skogmuseum tilbyr gjennom året cirka 15 ulike temadagsopplegg med flere aktiviteter knyttet til samme emne, gjerne et emne som er relevant i forhold til skolens planverk.  Mange benytter seg også av disse tilbudene, men mange lærere og elver velger uansett å legge turen til Norsk Skogmuseum like før sommerferien, i en periode når programmet på skolene er i ferd med å ebbe ut.  I denne perioden blir det faktisk så mange skolebesøk at museets formidlere ikke har kapasitet til å gi alle et relevant pedagogisk tilbud.  For å løse dette problemet har man siden 1998 hatt et samarbeid med organisasjoner med ulike former for friluftsliv og med barn og unge som målgruppe om å tilby aktiviteter fordelt over hele museumsområdet.  I 2014, da dette fotografiet ble tatt, var Skog og vann-arrangementet beskrevet slik på Norsk Skogmuseums hjemmesider: «Temaopplegget Skog og Vann, som arrangeres i begynnelsen av juni, er Norges største naturskolearrangement.  Hele museumsområdet tas i bruk.  Et nært samarbeid med lag og foreninger gir et variert tilbud til de besøkende.  Av et 20-talls aktiviteter kan vi nevne spikking, bue- og geværskyting, naturkjøkken, kanopadling og fisking.  I tillegg er det muligheter for å skreddersy opplegg med overnatting, kveldsaktiviteter og bespisning.»
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fire elever i aktivitet i båt på Glomma utenfor Norsk Skogmuseum under elevarrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014. Det dreide seg om en liten plastbåt der en av e...