• Fra det såkalte «håndverkstorget» under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i Elverum 7. august 2014.  I forgrunnen ser vi to av deltakerne fra kipebindingskurset som tradisjonshåndverkeren Samson Øvstebø fra Åkra i Sunnhordland holdt under arrangementet.  Kiper er flettete bæreredskaper som bøndene på Vestlandet brukte til transport av alt fra epler til noenlunde tørr husdyrgjødsel.  Som botn i kipene brukes rektangulære treplater der det er tappet ned spiler langs ytterkantene.  Ei påbegynt lita kipe med botn og spiler står på benken til høyre i forgrunnen.  Mellom spilene skal det flettes barket og kløvd einerkvist.  Da dette fotografiet ble tatt var kursdeltakerne i ferd med å barke og forme einerkvistene med kniv.  Kipebinding omtales som et «rødlistet håndverk».  Kursleder Samson Øvstebø lærte dette håndverket som femteåring, og har seinere fortsatt å lage kiper, sjøl om den praktiske bruken av slike bæreredskaper i det daglige arbeidslivet har opphørt.  Da dette fotografiet ble tatt hadde håndverkstorget og kursdeltakerne besøk av aktører fra seminaret «Gull og grønne skoger – nye grep for å øke skogens verdi og glede for alle», som ble avviklet i museets auditorium like før dette fotografiet ble tatt.  Fra venstre ser vi journalist Asbjørn Øyhovden fra TV2 (i grå dress), stortingsrepresentant Tor André Johnsen fra Hedmark Fremskrittsparti, Kersti Grindalen fra Elverum Fremskrittsparti, stortingsrepresentant Gunnar A. Gundersen fra Hedmark Høyre (delvis skjult), journalist Per Magnussen fra avisa Østlendingen, adminstrerende direktør Erik Lahnstein fra Norges skogeierforbund, landbruks- og matstatsråd Sylvi Listhaug og koordinatoren for håndverkstorget, husflidskonsulent Magnhild Tallerås.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte «håndverkstorget» under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i Elverum 7. august 2014. I forgrunnen ser vi to av deltakerne fra kipebindingskurset s...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits