G.W. Hammer: Sandakerveien Interiør Musæum

• Sandakerveien 52, interiør fra "Museet".

Fotografen Severin Worm-Petersen tok en rekke fotografier som dokumenterte virksomheten og privatlivet til den eksentriske eiendomsspekulanten Georg Walentin Hammer (1861-1915).

Fra høsten 1891 finner vi G. W. Hammer bosatt i den svært fornemme villaen Sandakerveien 52. Eiendommen var oppført 1889 - 1891 for direktøren ved Akerselvens Papirfabrikker, Hartwig Bache-Wiig. Hartwig og broren Carls fabrikk var høyt belånt, og stod sentralt i konkursen til Den norske Discontobank, som utløste Kristianiakrakket i 1899. G. W. Hammer fikk også store økonomiske problemer etter krakket, men ser ut til å ha bitt seg fast i Sandakerveien 52 helt til 1904.

G. W. Hammer hadde interesse for kulturhistorie, og hadde en museumssamling i villaen. Han kom senere (1912) til å kjøpe Austråt i Trøndelag. Fotografiet er trolig tatt i 1897-98.