• Vogn 183 levert fra Skabo/ AEG i 1939, fotografert på Skillebekk holdeplass.
    Photo: Norsk Teknisk Museum (Opphavsrett)

Vogn 183 levert fra Skabo/ AEG i 1939, fotografert på Skillebekk holdeplass.

3 comments

• Datering: Etterkrigs, kfr bilen: Hudson 1946 på diplomatskilt, se CD over registreringsnummeret. Høha i linje 3 i hovedteksten er skrivefeil for Høka (Hønefoss Karosserifabrikk).
  • Nærmere gransking av bilen viser at det må være en Hudson av årsmodell 1942, som ble produsert i lite antall pga. at USA kom med i krigen etter Pearl Harbour 7.12.1941 og all sivil bilproduksjon opphørte rundt februar 1942. Men bildet må i alle fall være etterkrigs!
  • Bildet er tatt etter frigjøringen i 1945 (US bygd bil av merket Hudson), og før vogn 183 som den første av disse vognene ble overført til Bærumsbanen i 1948. 183 er forøvrig satt i drift i 1940.