• Ryddet, stormskadd areal sørvest for Hellebekkoia (mellom skogsbilvegen og elva Sorma) i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Fotografiet er tatt i begynnelsen av juni 2013, om lag halvannet år etter at stormen feide over ende om lag 15 000 kubikkmeter med tømmerskog på denne eiendommen.  I mellomtida var tømmeret ryddet fra de stormrammede flatene, og arealet var dermed klargjort for foryngelse.  På dette stedet hadde man samtidig - når arealet var avskoget - benyttet sjansen til å grøfte litt med sikte på å oppnå bedre vekstforhold for denn nye skogen som skulle etableres.  Mer informasjon om driften av Sormerudskogen finnes under fanen «Andre opplysninger».

Stormen Dagmar herjet Sør-Norge i jula 2011.  Uværet, som i kyststrøkene ble kategorisert som orkan, gjorde betydelige skader, særlig i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag, men også i innlandet, der den enkelte steder feide over ende mye skog.  Dette skjedde blant annet i Sormerudskogen lengst sør i Elverum, der dette fotografiet er tatt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ryddet, stormskadd areal sørvest for Hellebekkoia (mellom skogsbilvegen og elva Sorma) i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Fotografiet er tatt i begynnelsen av juni 2013...