• Anleggsarbeidere ved skjæringen mot Ringsaker (Domstuen) tunnel
    Photo: Ukjent / Norsk Jernbanemuseum

Anleggsarbeidere ved skjæringen mot Ringsaker (Domstuen) tunnel

Jernbanevæsen

• Finnes det noen mulighet for at dere har navn på noen av personene på bildet?
    Jeg er mest interessert i å vite om den personen som står som nr. 3 fra høyre i første rekke.
    Min tippoldefar arbeidet i en kort periode sommeren 1894 som anleggsarbeider for Jernbaneverket på Ringsaker. Jeg har fått tilsendt en kopi av en pasientjournal fra Gaustad sykehus, hvor han ble innlagt 20 juni 1894. Der står det blant annet at han var mørk, hadde fullskjegg og var normalt høy. Manglet 4 og 5 finger på høyre hånd og blind på det ene øyet. Han hadde visstnok hengt i et tau utfor et berg og mistet hatten sin, hvorpå han hadde fått solstikk. Det var også snakk om at de arbeidet i vann. Når han ble syk måtte han bli fraktet med båt.
    Et skudd i blinde, men dog...
    Mitt telefonnummer er 48100788

• Navnene er ikke kjent.
  • Vårt museum har ingen opplysninger om navnene på de vi ser..