• Skogbrannvaktstasjonen på Trollerudåsen i Spydeberg.  Brannvakttårnet på dette stedet ble reist i 1935, som en erstatning for eldre brannvaktposter på Kjerringa, Spydeberg varde og Bjørnåsen.  Trollerudås-tårnet er i hovedsak bygd av stål og betong, værbestandige materialer som skulle gi konstruksjonen lang levetid.  Tårnet besto av fire loddrette betongsøyler med tre horisontale avsatser mellom.  Samtlige avsatser hadde stålrekkverk. På den øverste avsatsen var det bygd ei lita hytte, en utkikkspost, av tre.  Atkomsten til hytta skjedde ved hjelp av stiger som var ført gjennom åpninger i de ulike avsatsdekkene.  Dette fotografiet ble tatt på avstand og viste hvordan tårnet var plassert på et berg der det vokste litt forkrøplet gran- og furuskog i revnene.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

"Trollerudåsen 27/5-36 J.N."