• Skogbrannvaktstasjonen på Trollerudåsen i Spydeberg.  Brannvakttårnet på dette stedet ble reist i 1935, som en erstatning for eldre brannvaktposter på Kjerringa, Spydeberg varde og Bjørnåsen.  Trollerudås-tårnet er i hovedsak bygd av stål og betong, værbestandige materialer som skulle gi tårnet lang levetid.  Konstruksjonen består av fire loddrette betongsøyler med tre horisontale avsatser mellom.  Samtlige avsatser har stålrekkverk. På den øverste avsatsen er det bygd ei lita utkikkehytte av tre.  Atkomsten til hytta skjer ved hjelp av stiger som er ført gjennom åpninger i de ulike avsatsdekkene.  Dette fotografiet er tatt på forholdsvis kort hold, litt nedenfra, omtrent slik tårnet må ha fortont seg for besøkende.  En mann skimtes på "andre avsats", en annen ved rekkverket utenfor hytta på topplanet.  Omkring tårnet vokser det spredte furutrær.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

"Trollerudåsen 27/5-36. J.N."