• Tårnet på Hølands Varde skogbrannvaktstasjon.  Dette anlegget ble reist i 1925 av forsikringsselskapet Skogbrand, men Akershus Skogselskap sto som eier og driver. Tårnet var en stolpekonstruksjon av den vanlige typen med noenlunde kvadratisk grunnplan og bratt, pyramidal form.  Bærekonstruksjonen består av hjørnestolper - montert i par nederst, enkle lengre oppe - avstivet med stolpekryss mot sidene i tre nivåer.  Mellom hvert nivå er det lagt golv eller plattformer på horisontale stolpelunner.  På toppen av tårnet er det ei utkikkshytte med bordvegger og vinduer i alle himmelretninger.  Konstruksjonen er sikret mot vindkast med vaierbarduner i hjørnene.  Tårnet er omgikk av gran- og furutrær.  Bildet er tatt vinterstid i 1936, altsåpå et tidpspunkt da konstruksjonen var drøyt 10 år gammel. Dette året ble tårnet besiktiget, og inspeksjonen viste at konstruksjonene allerede hadde betydelige vedlikeholdsbehov.

Hølands varde er navnet på et høydedrag mellom Enebakkneset i den delen av Fet på som ligger på østsida av innsjøen Øyeren og Momoen i Høland. Det høyeste punktet på dette høydedraget, der brannvakttårnet ble reist, er drøyt 350 meter over havet. Anlegget ble bygd sommeren 1925. Det norske gjensidige Skogbrandforsikringsselskap - vanligvis bare omtalt som "Skogbrand" - bar kostnadene under forutsetning av at Akershus skogselskap skulle finansiere driften. Bjelkene i bærekonstruksjonen ble hentet fra omkringliggende skoger. Ellers gikk det med en del skurlast som torvstrøfabrikant Ragnvald Ihle (1872-1947) leverte fra sitt sagbruk. Regningene som ble innsendt til Skogbrand tyder på at Gulbrand S. Fallet (1888-1958) var sentral i arbeidet med å få reist tårnet, og at broren Christian Fallet (1892-1975) bidro med smedkompetanse. Stasjonen ble utstyrt med lynavleder, som skulle forebygge at tordenvær kunne få katastrofale konsekvenser. I hytta øverst i tårnet ble det installert kartbord med peileapparat med dioptersikte som skulle gjøre det mulig å beskrive retningen til eventuelle brannsteder presist, samt telefonapparat, slik at man kunne ringe andre brannvakttårn i området for å organisere krysspeiling og mobilisere mannskaper til slokkingsarbeid. Det var et poeng ved denne formen for skogbrannberedskap at man skulle ha mange observasjonspunkter i et nettverk med overlappende utsiktsterreng.

Skogbrannvakttårnet på Hølands varde ble bygd som et ledd i Akershus skogselskaps plan som dreide seg om å etablere et branntilsyn på høydepunkter i landskapet med 20-30 kilometers innbyrdes avstand. Det året brannvakttårnet på Hølands varde sto ferdig hadde skogselskapet, med finansiell bistand fra Skogbrand, også etablert stasjoner på Guluhøgda i Høland og på Byseter i Enebakk, samt anlegg på Varingskollen i Hakadal, Mistberget i Eidsvoll kommune og på Fjellsjøkampen i Hurdal. Et par år seinere kom det også et tårn på Haveråsen i Asker. Dette nettverket hadde også kontakt med Oslo kommunes og godseier Løvenskiolds brannvakttårn på Skjennungen. For dem som sto for branntilsynet fra Hølands varde var det nok særlig kontakten med de par nærmeste "naboene" i nettverket som var viktig.

Hølands varde og de andre tårnene var bare bemannet i tørkeperioder sommerstid. Hvor lange disse periodene ble, var avhenging av sommerværet.

Det viste seg at taket på tårnhytta var for dårlig, så alt i 1929 måtte det få nytt blytekke. Omtrent samtidig ble deler av tårnet første gang malt. Vindeksponeringa i et tårn på områdets høyeste punkt viste seg å bli problematisk. I 1936 konstaterte et tilsyn at vakthytta hadde forskjøvet seg på det underliggende stokkverket. Det var behov for å trekke den tilbake til opprinnelig posisjon og feste den bedre og å flytte forankringspunktene for bardunene, som inntil da hadde vært på hyttetaket. Samtidig ble det påpekt at bærekonstruksjonene burde tjæres grundig. Om de foreslåtte verdlikeholdstiltakene ble realisert er noe usikkert, men det ble neppe lagt store ressurser i dette. Under 2. verdenskrig kan det synes som om skogforvaltningen i Akershus gav opp bruken av brannvakttårnet på Hølands varde. Lynavdeleren og peileapparatet ble demontert for gjenbruk på Elgheia brannvaktstasjon. Skogselskapet hadde nok sett for seg at det nye anlegget der skulle erstatte for det da ganske råtne tårnet på Guluhøgda og virksomheten på Hølands varde, som lå bare cirka 12 kilometer fra nyanlegget på Elgheia. I  Nordre Høland kommune var man ikke fornøyde med denne løsningen, for Elgheia hadde ikke det samme utsynet over skogterrenget sørover. Kommunene påtok seg å bekoste fortsatt bemanning av tårnet på Hølands varde, og forsikringsselskapet Skogbrand bidro med nytt peileapparat og nye kart, sjøl om man nok betvilte langsiktigheten i den fortsatte branntilsynet fra denne stasjonen. Direktøren i Skogbrand formulerte det slik: «Tårnet på Hølands Varde er antagelig nu så medtatt at det burde rives og helt nytt tårn oppføres. Men hertil kreves samtykke av  Forsyningsdepartementet, og en sådan tilladelse vil man neppe få da tårnet bør bygges av jern eller av beton. [Dette ble skrevet i ei krigstid da da var påtrengende materialknapphet.] Trætårn har nemlig vist sig litet holdbare og bør derfor ikke lenger bygges. Med de nuværende arbeids- og materialpriser vil en nybygging også bli særdeles kostbar.» Foreløpig vet vi ikke hvor vedvarende Nordre Høland kommunes interesse for å bemanne dette tårnet i tørkeperiodene sommers tid ble. Det ble i hvert fall ikke investert mer i vedlikehold av konstruksjonene. Tårnet sto der også i de første etterkrigsåra, men ble vel etter hvert oppfattet som en fare for folk som ønsket å klatre opp og se på utsikten.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

"Hølands Varde 18/2 36 J.N."

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits