Fra tømmerkanalen ved Vamma i Askim i Østfold (nedre Glomma). Denne kanalen ble innviet i 1927, etter at Fredrikstad Tømmerdirektion i elleve sesonger (1916-26) med vekslende hell...
Ved inngangen til 1900-tallet ble det prosjektert flere store kraftverk som skulle utnytte energien i vannfallene i Nedre Glomma. I perioden 1899-1903 ble det reist et stort kraftv ...
Ved inngangen til 1900-tallet ble det prosjektert flere store kraftverk som skulle utnytte energien i vannfallene i Nedre Glomma. I perioden 1899-1903 ble det reist et stort kraftverk ved Kykkelsrud i Askim. Kraftstasjonen ble plassert i det som ble kalt Vervenfossen eller Rudsfossen. I 1903, det året Kykkelsrud-kraftverket ble satt i drift, beskrev daværende kanaldirektør Gunnar Sætren (1843-1928) elvestrekningen nedenfor den nye kraftstasjonen slik:
«Nedenfor Vervenfos, som ogsaa kaldes Rudsfossen, ligger Rudsevjen. Herfra og nedover til Tobaksøen eller ca. 400 m. er elven roligere, men den kan i almindelighed ikke befares med baad. Derpaa indsnævres elveleiet paany, og noget længere nede haves først Erterrisstryket og derpaa en række fosse med tilsammen 16 m. fald. De kaldes nu i almindelighed Vrangfos, men kaldtes tidligere Alvumfos, Vrangenfos, Helifos og Skjoldenfos efter de tilstødende gaarde. Lige nedenfor det første fald er af henyn til tømmerflødningen opført en stenskjærm paa høire side.
Nedenfor Vrangfos ligger paa høire side Holmshullet og paa venstre side Kastdalsbugten, som er afstængt med en ca. 200 m. lang lænse. Herfra er elven roligere og kan roes ca. 1 km. eller nedover til Kjosebogen. Derpaa bliver den atter stridere, indtil den danner Skabbefoss og derefter Trosvikfos, hvorpaa den gjør en sving nordøstover og danner Vamafos. Faldet i den egentlige Vamafos er 5,7 m. ved lavvand, men dette aftager under flomme. Det hele fald fra Kjosebogen til nedenfor Vamafos udgjør ved lavvand ca. 11,2 m.»
Etter at Kykkelsrud-kraftverket var satt i drift gikk det ikke lenge før det ble lansert kraftutbyggingsplaner som skulle forvandle hele den beskrevne strekningen til et digert kraftverksbasseng, Vammasjøen. Et selskap som ble kalt A/S Vamma Fossekompagni hadde sikret seg fallrettighetene helt ned til Trosvikfossen, og i Vammafossen var det A/S Glommens Træsliberi som hadde sikret seg rettighetene. Det gikk ikke lenge før Vamma Fossekompagni kjøpte ut Glommens Træsliberi, og høsten 1907 innstevnet Fossekompagniet Fredrikstad Tømmerdirektion til et skjønn slik «Lov om Vasdragenes Benyttelse m. V.» forutsatte når noen ville gjøre inngrep i elvetopografien som kunne påvirke hevdvunne muligheter for bruk av vassdraget som ferdselsåre og fløtingsled». Fossekompaniet hadde planer som i høyeste grad ville berøre virksomheten til Fredrikstad Tømmerdirektion, som organiserte fløtinga i Glomma fra Øyeren og nedover. Selskapet ville reise en 31 meter høy demning på toppen av Vammafossen. Loven foreskrev at inngrep «i eller over Vasdrag, hvor almindelig Færdsel eller Flødning foregaar, skulle indrettes for saa lidet som muligt at besvære denne». Utbyggerne mente at dette kunne gjøres ved å etablere et flomløp som, om nødvendig skulle kunne hele Glommas vannføring. De så for seg at også fløtingstømmeret skulle gå gjennom dette løpet. Byggearbeidet startet, og det tok tid. Etter fire år arbeidet utbyggerne fortsatt med dammen, men det nevnte flomløpet var ennå ikke påbegynt. Tømmeret gikk i mellomtida i et trangt far i den østre delen av elveløpet. Her ble det påført betydelige skader, noe som førte til klager fra Fredrikstad Tømmerdireksjon, som mente å kunne dokumentere at en tredel av tømmeret som nådde ned til Nes lense var skadd. Derfor krevde tømmerkjøperne at vassdraget skulle tilbakeføres til den tilstanden det hadde hatt fram til 1907. I denne situasjonen fikk Vamma Fossekompagni nye eiere, som utbetalte erstatning til Fredrikstad Tømmerdirektion og fortsatte byggearbeidet.
Våren 1915 ble kraftverket satt i drift. Den 480 meter lange og opptil 38 meter høye betongdammen var forblendet med granittblokker på luftsida. Kraftstasjonen var plassert umiddelbart nedenfor dammens nordende. Den var tegnet av arkitekten Thorvald Astrup (1876-1940). Her ble det først plassert to norskbygde francisturbiner, som i åra som fulgte. Ved utgangen av 2. verdenskrig hadde Vamma-kraftverket 10 turbiner. Anlegget leverte strøm til Kristiania, Akershus og Østfold.
Det nye flom- og tømmerløpet på sørsida av fossen ble tatt i bruk samtidig med at kraftstasjonen ble satt i drift. Det viste seg snart at det hopet seg opp store tømmerhauger der hvor tømmerløpet rant inn i elva igjen. Fredrikstad Tømmerdirektion krevde derfor at det skulle bygges en annen passasje – ei renne – tømmeret kunne gå i. I 1916 ble det bygd ei ny tømmerrenne. Her konstaterte man raskt at påstikking av tømmer på renna ble langt mer komplisert enn forutsatt og at renna var for kort, slik at tømmeret som falt inn i elveløpet igjen ble trukket opp i ei bakevje under dammen. Det siste problemet ble løst ved å forlenge renna slik at den ble bortimot 500 meter lang. Diskusjonen om tømmerekspedisjonen fortsatte likevel med dyktige jurister som sto steilt mot hverandre. Først i 1925 ble det enighet om et forlik, som innebar at Vamma Fossekompagni skulle bygge og vedlikeholde en ny fløtingskanal med glatte løp etter beskrevne mål. Kraftverket skulle også forsyne fløterne med nødvendig strøm til belysning og drift av mekaniske innretninger, og dessuten betale Tømmerdirektionen en erstatning på en million kroner, et enormt beløp i midten av 1920-åra. Til gjengjeld skulle Fredrikstad Tømmerdirektion fra dette tidspunktet bekoste fløtinga forbi kraftverket. Byggearbeidet tok tid. Først et par år etter at forliket var inngått hadde tømmerekspedisjonen forbi Vamma-kraftverket fått en varig løsning. I april 1927 kunne avisene melde at de om lag 100 anleggsarbeidere som hadde vært sysselsatt med å bygge den nye Vammarenna hadde fullført prosjektet. Bygginga av den nye passasjen som skulle ta fløtingsvirket forbi Vamma-anlegget hadde pågått i cirka 2 år. Den nye tømmerrenna ble tatt i bruk i 1927-sesongen.
I 1971 ble anlegget modernisert med det som da var Europas største kaplanturbin. Det tolvte aggregatet, en kaplanturbin som hadde enda større yteevne enn den fra 1971, ble satt i drift i 2019.
SubjectFra tømmerkanalen ved Vamma i Askim i Østfold (nedre Glomma). Denne kanalen ble innviet i 1927, etter at Fredrikstad Tømmerdirektion i elleve sesonger (1916-26) med vekslende hell hadde forsøkt å fløte de store tømmermengdene i denne delen av vassdraget gjennom ei underdimensjonert tømmerrenne litt lengre vest. Fotografiet er tatt nederst i den cirka 360 meter lange kanalen, som i dette partiet var forholdsvis bratt (1:3). På grunn av hellingsgraden hadde ingeniørene som planla den nye kanalen funnet det nødvendig å gi den nedre delen forholdsvis høye, loddrette sidevegger av betong, og disse er godt synlige på dette fotografiet. Helt til høyre i bildet ser vi noe av en transportbane med skinnegang, antakelig for skinnegående vogner ("vagger") som ble brukt til transport av byggemateriell. Vi ser også at kanalen fikk noe av en ilddåp, i og med at den første driftssesongen, 1927, falt sammen med et av de betydeligste flomårene i Glomma på 1900-tallet. Fotografiet viser at både tømmerkanalen og hovedløpet gikk flomstore og kvitskummende.
Da fløtinga i Glomma ble avviklet i 1985 ble det ordnet slik at fellesfløtingsforeningens arkivsaker ble overlatt til Riksarkivet, som valgte å fortsette å oppbevare dem i det eksisterende arkivrommet ved Fellesfløtingsforeningens kontor på Fetsund. Amanuensis Øivind Vestheim fra Norsk Skogbruksmuseum veiledet lokale medarbeidere som startet ordning av materialet. Den daglige forvaltningen av arkivene er seinere overtatt av medarbeidere fra museet som ble etablert på Fetsund lenser i 1990. Fotosamlinga fra Glomma fellesfløtingsforening ble overført til daværende Norsk Skogbruksmuseum i Elverum. Materialet består av 72 album. Museumsfotograf OT Ljøstad har reprodusert de fleste av opptakene i dette materialet og skrevet negativnummere i albumene han har utført repro fra. Det finnes også originalnegativer til en del av motivene. Disse skal være merket og ordnet i mapper etter at de kom til museet.
Other informationJohs. Johannesen ble født i Oslo 16. mai 1877. Han tok artium i 1895, og tre år seinere ble han uteksaminert som bygningsingeniør fra Kristiania tekniske skole. Deretter var han ansatt ved Gleim og Eyde i Lübeck, seinere ved Eydes ingeniørkontor i Kristiania. I perioden 1900-01 studerte han ved den tekniske høgskolen i Dresden. I 1902 ble han fløtingsinspektør i Glomma-vassdraget, og fire år seinere ble han utnevnt til direktør i Christiania Tømmerdirektion, seinere kalt Glomma Fellesfløtingsforening. Denne stillingen hadde han fram til våren 1948, da han nådde aldersgrensen. Johannesen var ofte medlem av ulike tekniske kommisjoner, både i og utenfor fløtingsvesenet. Han skal blant annet ha høstet anerkjennelse for den innsatsen han gjorde i grenseforhandlinger med Russland. Johannesen var medlem av hovedstyret i Norsk Ingeniørforening fra 1925 til 1933, og i de tre siste åra av denne perioden var han styreleder med tittelen "president". Johs. Johannesen var æresmedlem i Finlan
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».