• Mudderapparatet «Dalegudbran» fotografert ved Eidsvoll, antakelig tidlig på 1900-tallet.  Dette mudderapparatet og dampbåten «Dølen», som ble brukt til å trekke «Dalegudbran», ble bygd for Glommens og Laagens Brukseierforening i 1909.  Anskaffelsen ble gjort i forbindelse med reguleringa av Mjøsa og bygginga av slusene ved Svanfoss.  Ved lav vannstand kunne det bli vel grunt ved bryggene for mjøsbåtene.  Derfor måtte det altså mudres.  Til utstyret hørte det også lektere, «mudderlørjer».  Dalegudbrand var en bred, flatbotnet farkost med et såkalt paternosterverk.  Det var dampdrevet og hadde et bånd som gikk ned mot botnen, der det grov opp mudderet, som ble overført til de nevnte «lørjene». Vi skimter muligens ei slik «lørje» til høyre for og delvis skjult bak «Dalegudbran» på dette fotografiet. Paternosterverket skal ha hatt en kapasitet på cirka 60 kubikkmeter i timen.  Når det ble mudret på Eidsvoll ble «lørjene» slept oppover til Mjøsa, der massen ble tømt gjennom spalter i botnen på farkostene, som hadde flytelementer langs sidene.  Mudringsutstyret ble mest brukt i Vorma mellom Minnesund og Eidsvoll, og ved Lillehammer brygge.  Det hadde sin base ved Fremmingøya, cirka en kilometer sør for Minnesund.  «Dalegudbran» ble opphogd i slutten av 1960-åra.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Mudderapparatet «Dalegudbran» fotografert ved Eidsvoll, antakelig tidlig på 1900-tallet. Dette mudderapparatet og dampbåten «Dølen», som ble brukt til å trekke «Dalegudbran», ble ...