D/S Lillehammer fotografert på Mjøsa, antakelig mot ei av de skogkledde liene sør for Lillehammer by, mot Brøttum. Vi ser båten fra styrbord side i en periode da den hadde da den h ...
D/S Lillehammer fotografert på Mjøsa, antakelig mot ei av de skogkledde liene sør for Lillehammer by, mot Brøttum. Vi ser båten fra styrbord side i en periode da den hadde da den hadde overbygg og gikk i passasjertrafikk.
D/S Lillehammer ble bygd på Eidsvoll i 1908, men forlenget og ombygd på Hamar allerede året etter. Båten var 87, 7 fot lang og 14 fot bred og hadde opprinnelig en compoundmotor. Eierne var en del kjøpmenn på Lillehammer. Båten gikk i passasjer- og godstrafikk mellom Lillehammer og Gjøvik. Sesongen var forholdsvis kort, for det var nordenden av Mjøsa som tidligst ble islagt hver høst og vinter. I 1930 mistet D/S Lillehammer passasjersertifikatet. Etter dette ble den liggende ved kai, og driftsselskapet gikk etter hvert konkurs. I 1937 fikk fartøyet nye eiere, som bygde om båten til ren fraktebåt, utstyrte den med dieselmotor og gav den det nye navnet M/S Vega. Fraktegodset var dels poteter til ymse brennerier i Mjøsregionen, dels teglstein fra en produsent på Eidsvoll til byggeplasser oppover langs Mjøsa. Båten var i drift fram til 1960-tallet, men deretter forfalt den. I 1975 ble den senket på stort djup.
D/S Lillehammer fotografert på Mjøsa, antakelig mot ei av de skogkledde liene sør for Lillehammer by, mot Brøttum. Vi ser båten fra styrbord side i en periode da den hadde da den hadde overbygg og gikk i passasjertrafikk.
D/S Lillehammer ble bygd på Eidsvoll i 1908, men forlenget og ombygd på Hamar allerede året etter. Båten var 87, 7 fot lang og 14 fot bred og hadde opprinnelig en compoundmotor. Eierne var en del kjøpmenn på Lillehammer. Båten gikk i passasjer- og godstrafikk mellom Lillehammer og Gjøvik. Sesongen var forholdsvis kort, for det var nordenden av Mjøsa som tidligst ble islagt hver høst og vinter. I 1930 mistet D/S Lillehammer passasjersertifikatet. Etter dette ble den liggende ved kai, og driftsselskapet gikk etter hvert konkurs. I 1937 fikk fartøyet nye eiere, som bygde om båten til ren fraktebåt, utstyrte den med dieselmotor og gav den det nye navnet M/S Vega. Fraktegodset var dels poteter til ymse brennerier i Mjøsregionen, dels teglstein fra en produsent på Eidsvoll til byggeplasser oppover langs Mjøsa. Båten var i drift fram til 1960-tallet, men deretter forfalt den. I 1975 ble den senket på stort djup.
Title«Lillehammer» (Innskrift under kopi av fotografiet i GFF-album nr. 4)
I forbindelse med at tømmerfløtinga i Glommavassdraget ble avviklet i 1985 ordnet Glomma fellesfløtingsforening sitt bo. Dette ble gjort med henblikk på å etterleve vassdragslovgivningens bestemmelser, som i betydelig utstrekning la opp til at fysiske spor etter virksomheten i elver og vann skulle fjernes. Samtidig var styret og administrasjonen i organisasjonen bevisst at tømmerfløtinga gjennom århundrer hadde vært en viktig aktivitet i norsk næringsliv. Derfor gjorde man sitt beste for å bevare arkivene. I praksis ble det innledet et samarbeid med daværende Norsk Skogbruksmuseumn (fra 2003 Norsk Skogmuseum) og Riksarkivet om saken. Papirarkivene ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la dem stå i det gamle arkivrommet på Lund, administrasjonssenteret for tømmerfløtinga på Fetsund i Akershus. Her ble materialet ordnet under veiledning av Øivind Vestheim fra Skogbruksmuseet. Personalet ved lensemuseet har seinere forvaltet dette arkivet på vegne av Riksarkivaren. Det fotografiske materialet fra Glomma fellesfløtingsforening ble overført til museet i Elverum, der det i første omgang ble reprofotografert og enkelt registrert i en elektronisk database (Dataflex). Arbeidet med supplering og kvalitetssikring av registreringene, samt skanning av fotografiene, tas i mindre porsjoner etter hvert.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».