• Interiør fra hollenderiet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark.  Bygningen der dette fotografiet ble tatt ble reist etter en brann som rammet bedriften høsten 1909.  Seinere var Klevfos-fabrikken i drift fram til 1976.  Ti år seinere ble anlegget gjenåpnet som Klevfos industrimuseum.  At denne lokaliteten egnet seg til et slikt formål hadde sammenheng med at bebyggelsen og mye av produksjonsmateriellet som ble installert etter den nevnte brannen var intakt og fortsatt sto på sine opprinnelige brukssteder.  Akkurat her i hollenderiet er imidertid interiører noe tilrettelagt for teaterforestillingen «Arbesdaer», som handler om hverdagslivet i og omkring fabrikken.  Dette er årsaken til at det er lagd en liten sceneplatting foran trappene opp mot limloftet og ned mot silhuset, og at det står et piano foran inngangsdøra til formannskontoret (til høyre i bildet).  Benkene (til venstre) er satt inn for teaterpublikumet.  De høye, støpejerninfattede vinduene i murveggen er forblendet med plater for at man skal kunne ha god kontroll på lyssettinga under forestillingene.  Ellers er interiøret i hollenderiet fortsatt preget av løsningene fra 1910-1911  Fotografiet viser at de teglstensmurte veggene var pusset på innsida, og at etasjeskillene var utført som kappehvelv mellom stålskinner, og med klinkete dragere og søyler av stål som understøtning.  Inne i det murte hollenderiet var det altså avdelt et formannskontor med panelte trevegger under trappa opp til limloftet i etasjen over.   På dette fotografiet ser vi også, til venstre for trappa, et rør som kommer opp gjennom golvet fra silhuset.  Dette røret ledet masse til kummen for «supermølla». Bak bæresøyla til venstre skimter vi også et rør fra silhuset i etasjen under til den ovenforliggende limloft.  Det skulle nemlig tilsettes lim før cellulosemassa kom til maling i hollenderne. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra hollenderiet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark. Bygningen der dette fotografiet ble tatt ble reist etter en brann som rammet bedriften høsten 1909...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.