• Hollenderen ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrikk i Løten i Hedmark.  Denne maskinen ble levert av Drammens Jernstøperi i 1910 og installert i forbindelse med at Klevfos-fabrikken ble gjenoppbygd etter brannen høsten 1909.

Hollenderen ble altså brukt til å blande og male papirmassen i.  Det dreier seg om et digert kar med en innvendig midtvegg, samt en valse (såkalt «kubbe») og et «grunnverk».  Ytterflatene på de roterende hollenderkubbene var besatt med skinner eller «kniver» av stål eller fosforbronse.  Disse maler mot det faststående grunnverket, som også har kniver av samme materiale.  Trykket kubben skulle ha mot grunnverket bestemte malegraden på papirmassen.  Dette trykket kunne justeres ved hjelp av det rødmalte rattet til høyre i bildet.  Malingsgraden (fibrilldannelsen) hadde stor betydning for papirkvaliteten.

Det blåmalte amfiet og stålrørstolen i forgrunnen står på dette stedet fordi at hollenderiet etter at Klevfos-fabrikken ble museum har vært brukt som teatersal for forestillingen «Arbesdaer».  Også benkene vi skimter til høyre i bakgrunnen er satt hit for å skaffe sitteplasser for publikummet til denne forestillingen. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Hollenderen ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrikk i Løten i Hedmark. Denne maskinen ble levert av Drammens Jernstøperi i 1910 og installert i forbindelse med at Klevfos-fabrikken ...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.