• Luthuset. Midt på bildet sees sandfiltreringskar som klarnet hvitluta etter at det ble kautisert i mikserne. Luta rant ned i lagertanker under sandfilterkarene. Mesakalken (avfallskalk) ble liggende igjen oppå sanden. Den måtte måkes med håndkraft ut av karet, over i en vagg og trilles ut, Sanden måtte bli liggende igjen. Takstolene som ligger oppå karet viser tydelig hvordan luta tærer på trevirket.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Luthuset. Midt på bildet sees sandfiltreringskar som klarnet hvitluta etter at det ble kautisert i mikserne. Luta rant ned i lagertanker under sandfilterkarene. Mesakalken (avfalls...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.