• Veksthusmiljø ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark.  Til venstre ser vi et såkalt Deje-veksthus, et lette, enkle plastveksthus for sommerbruk.  Navnet kom fra produksjonsstedet, tettstedet Deje i Forshaga kommune i Sverige.  Slike veksthus var utelukkende beregnet på sommerbruk.  Deje-veksthusene på Sønsterud var 10 meter brede og 100 meter lange.  Grunnflata var med andre ord 1 000 kvadratmeter.  Plasten ble demontert om høsten og gjenbrukt påfølgende sesong.  Sentralt i bildet ser vi en veksthustype som var utviklet av finske Usko Leskinen, og som på Sønsterud derfor gikk under navnet «Usko-hus».  Dette veksthuset hadde var tre plastlag i vegger/tak, noe som også gav en isolasjonsevne som kunne ha muliggjort vinterproduksjon.  Dette ble ikke utnyttet på Sønsterud.  Usko-huset var 16 meter bredt og 100 meter langt, og hadde følgelig ei grunnflate på 1 600 kvadratmeter.  Planteskolebestyrer Ivar Pedersen fra Sønsterud forteller at dette, dyrkingsmessig sett, var det beste veksthuset planteskolen disponerte.  Plantene som ble drevet fram i denne veksthustypen ble alltid gode.  Helt til høyre ser vi enden av et akrylveksthus som ble levert av det norske firmaet Molteberg mek. verksted.  Dette var den største veksthustypen som ble innkjøpt til skogplanteskolen på Sønsterud, og det hadde derfor stor produksjonskapasitet.  Akrylveksthuset var 18 meter bredt og 100 meter langt, og hadde altså ei grunnflate på 1 800 kvadratmeter.  På et slikt areal var det plass til 1, 3 – 1, 4 millioner pottebrettplanter.  Det ble lagt et dobbelt lag med glassklare akrylplater i vegger og tak, noe som gir en isolasjonseffekt som i prinsippet gjør det mulig å bruke veksthuset hele året.  Vinterproduksjon ble ikke praktisert på Sønsterud.  I forgrunnen ser vi litt av parkeringsplassen ved planteskolen, med et par drivstoffpumper og en meteorologisk målestasjon i utkanten.

De første veksthusene i den norske skogplanteproduksjonen ble reist på Sønsterud, Trysil og Diset planteskoler i midten av 1960-åra.  Målet med disse veksthusene var å produsere prikleplanter i løpet av en sesong, noe som på friland vanligvis krevde to sesonger.  De fleste planteskolene investerte i slike hus i samband med at de la om til planteproduksjon i pottebrett i 1970- og 80-åra.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Veksthusmiljø ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark. Til venstre ser vi et såkalt Deje-veksthus, et lette, enkle plastveksthus for sommerbruk. Navnet kom fra produksjonsste...