• Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988.  Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med gran har stått og vokst etter en innledende halv sommersesong med spiring i veksthus, som vi skimter i bakgrunnen her.  Kvinnene er Randi Kjellås, Kari Skybakmoen, Ragnhild Edvardsen, Else Sjøli, Margot Ottesen og Karen Syversen.  De sitter på stoler eller stabler av tombrett og plukker ut planter som hadde skavanker som kunne følge dem i den videre utviklinga (kortvoksthet, splittet topp, gankvist eller misfarget bar).  På denne måten ble gjennomsnittlig om lag 30 prosent av plantene på brettene vraket og erstattet av noen som tilsynelatende var feilfrie.  Komplette, sorterte brett ble så stablet i en reol, som etter hvert ble hentet av en traktor og kjørt til planteskolen for behandling med plantevernmiddel og distribusjon til kundene, eventuelt for kjølelagring eller for mer kompakt pakking i trerammer på den nye pakkelinja Sønsterud satte i drift i 1985.  Da dette fotografiet ble tatt var det Kari Bjørneseth som fylte opp transportreolen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988. Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med g...