• Interntransport i kjølelageret ved Sønsterud planteskole våren 1988.  Perioden mellom planteopptak i skogplanteskolene og utplanting på plantefelter i skogen var en sårbar fase i skogkulturarbeidet.  I denne fasen gjaldt det å redusere den fysiologiske aktiviteten i plantene til et minimum.  Det var viktig for overlevelsesevnen at de ikke rakk å skyte skudd før de kom i jorda.  Dette problemet ble tidlig, men med varierende hell, forsøkt løst ved at plantene ble lagret i mørke, fuktige og kjølige kjellere før de ble distribuert til kundene (skogeiere som organiserte planting).  Sønsterud planteskole, som etter 2. verdenskrig var en hovedarena for metodeutvikling i den statlige skogplanteproduksjonen i Norge, hadde alt i 1950-åra et kjølelager der det ble brukt naturis som kjøleelement.  Lageret var et velisolert, mørkt rom hvor plantene ble stablet med røttene mot istromler.  Dersom personalet var påpasselige med etterfylling av is og tildekking av røttene i de øverste lagene med fuktige striesekker, som skulle hindre uttørking, så tålte plantene å ligge på dette lageret i opptil 45-50 døgn før de ble sendt til plantefeltene.  Omkring 1960 ble det igangsatt bygging av plantelagere med elektriske kjøleelementer ved mange av de norske skogplanteskolene.  I slike lagere skulle temperaturen bare så vidt være over frysepunktet, slik at livvirksomheten hos plantene ble minimal, at stofftapet ble lite og at plantene ikke skjøt skudd før de skulle leveres.  Da produksjonen av pluggrotplanter i pottebrett ble mer og mer dominerende utover i 1970- og 80-åra var det vanlig at plantene ble lagret i brett som var oppstilt i reoler.  Mot slutten av denne perioden kom det imidlertid en mer kompakt pakkemetode, der rotpluggene på de plantene som tilfredsstilte sorteringsreglene ble viklet i en plastfilm.  Deretter ble plantene lagt, rot mot rot, i trerammer som skulle inneholde 500 stykker.  «Kolli» ble disse pakkeenhetene kalt på Sønsterud.  Her ser vi Kai Arne Bjørneseth transportere slike kolli inne i kjølelageret.  Bjørneseth ble etter hvert arbeidsformann ved planteskolen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interntransport i kjølelageret ved Sønsterud planteskole våren 1988. Perioden mellom planteopptak i skogplanteskolene og utplanting på plantefelter i skogen var en sårbar fase i s...