• Interiør fra et av veksthusene ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark.  Dette er et såkalt akrylveksthus fra produsenten Molteberg mek. verksted.  Dette huset hadde et dobbelt lag med gjennomskinnelige akrylplater i vegger og tok, noe som gav konstruksjonen en isolasjonsevne som med tilførsel av varmeenergi kunne ha gitt grunnlag for helårsproduksjon.  Denne muligheten ble ikke nyttet ved Sønsterud planteskole, antakelig fordi man ikke fant det lønnsomt, verken å produsere granplanter vinterstid eller å legge opp til periodisk vinterproduksjon av blomster.  Akrylveksthuset på Sønsterud var 18 meter bredt og 100 meter langt, og hadde altså ei grunnflate på 1 800 kvadratmeter.  I det såkalte «Welteck-huset» på Sønsterud, som bare var 10 meter bredt, satset man på «luftbåren» vanning, altså en vanningsbom som hang i ei skinne oppunder taket, midt i rommet.  Dette gjorde at nesten hele golvflata, med unntak av ei smal gangsone i lengderetningen, kunne dekkes med pottebrett for spirende planter.  I det brede akrylveksthuset ble vanningsbommen for tung til at denne løsningen kunne brukes.  Her ser vi derfor at det, i tillegg til ei om lag en meter bred gangsone, er gjort plass for to langsgående skinner for denne bommen.  Vanningsbommen var elektronisk styrt.  Den kunne stilles på et visst antall vendinger.  Når den nådde den ene enden av veksthuset, sørget en vendebryter for at den returnerte.  At plantene i pottebrettene fikk passelig vannmetning ble kontrollert ved veiing.  I det 1 800 kvadratmeter store akrylveksthuset kunne det dyrkes fra 1, 3 – 1, 4 millioner planter i hver dyrkingssyklus.  Etter at dette fotografiet ble tatt investerte Sønsterud planteskole i ytterligere ett veksthus av denne typen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra et av veksthusene ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark. Dette er et såkalt akrylveksthus fra produsenten Molteberg mek. verksted. Dette huset hadde et dobbelt...