• Varpebåten «Lykkjeknut» fra Sørlistøa fløtermuseum ved Osensjøen i Åmot, fotografert på lastebil nord for museumsbygningen til Norsk Skogmuseum i Elverum.  Båten har vært brukt til oppsamling av løstømmer i i forbindelse med fløtinga på Osensjøen, som opphørte i 1984.  Året etter kjøpte Norsk Skogbruksmuseum administrasjonssenteret for fløtinga på denne innsjøen – den 21 mål store eiendommen Sørlistøa – med hus, båter og inventar, for en rimelig pris.  Slepebåten «Trysilknut» og varpebåtene «Lykkjeknut», «Sjulusper» og «Fløtarlars» ble sandblåste og oppmalte i 1987.  Norsk Skogbruksmuseum utviklet Sørlistøa til et fløtingsmuseum, som ble åpnet sommeren 1989.  Denne sesongen gikk både Trysilknut og Lykkjeknut i persontrafikk.  Seinere har sistnevnte og et par andre stålbåter stort sett ligget på vannet, men vært lite i bruk, i turistsesongen sommerstid, men de har vært oppbevart under tak i vintersesongen.  En viss slitasje har det likevel vært, noe som innebar at det var behov for ny overflatebehandling.  Høsten 2012 ble båten hentet ned til Elverum, der den ble plassert i et presenningtelt i museets magasinhall.  Her arbeidet Eskild Midtlie påfølgende vinter med pussing og maling.  Det ble i hovedsak brukt grå Arcanol både innvendig og utvendig, men ripa er grønnmalt og bokstavene på navneskiltet er kvite.  Dette fotografiet er tatt 5. juli 2013, idet båten skulle transporteres tilbake til Sørlistøa etter avsluttet oppussing.  Eskil Midtlie, som har arbeidet med båten, står på lasteplanet.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Varpebåten «Lykkjeknut» fra Sørlistøa fløtermuseum ved Osensjøen i Åmot, fotografert på lastebil nord for museumsbygningen til Norsk Skogmuseum i Elverum. Båten har vært brukt til...