• Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune.  Dette koieanlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord for elva Sorma.  Bygningskomplekset består av fire enheter: Koie, vedskur, stall- og redskapshus og utedo.  Dette fotografiet viser stallen (til høyre) og koia (til venstre).   Det huset som inneholder stall og redskapshus er oppført i bindingsverk som er kledd med under- og overliggerpanel, som er innsatt med brunlig beis.  Stalldøra er plassert midt på gavlen, og ved enden av langveggen er det et vindu.  Saltaket er tekket med bølgeblikk.  Koia er oppført i laftetømmer på et rektangulær betongfundament.  Veggtømmeret er brunbeiset, men endene på novene og takåsene, samt vindskiene er kvitmalte.  Døra på gavlveggen mot skogsbilvegen er rødmalt.  Det bratte saltaket er tekket med bølgeblikk.  Over takflata er det to sylindriske blikkhatter.  Koieanlegget kan se ut til å være bygd omkring 1950, som innkvarteringssted for skogsarbeidere vinterstid.  Nå brukes koiehuset som overnattingssted under jakt.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Dette koieanlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord for elva Sorma. Bygn...